Denne bygges ved Meyer Turku.

Suksess for nykommer

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Har solgt 70 rensesystem for ballastvann på to år.

Fosnavågselskapet MMC Green Technology har solgt over 70 av sine rensesystem for ballastvann, MMC BWMS, siden de startet salget for to år siden. Nykommeren har allerede installert 40 systemer på båter over hele verden.

- Med 40 systemer levert begynner kundene å få erfaring med produktet, og ut fra tilbakemeldingene fra kundene så virker de fornøyde så langt. De sier at våre systemer er enkle å forstå og å bruke, sier Børge Gjelseth, salgs- og markedsdirektør i MMC Green Technology. Han føler seg trygg på at det skal bli enda flere salg framover.

Nylig signerte MMC Green Technology ti ordrer for levering av MMC BVMS rensesystem for ballastvann, deriblant til to forsyningsskip for vindmøller til Bernhard Schulte (bygges av Ulstein), to laste/container-fartøy til Royal Atlantic Lines (bygges av Remontowa Shipbuilding), tre brønnbåter bygd av Aas Mekaniske; to henholdsvis til Sølvtrans og en til Bømlo Brønnbåtservice.

I tillegg til disse består de ti nye ordrene av rensesystem til en passasjer- og bilferge for Tallink (bygges av Meyer Turku), en hotell- og arbeidslekter som bygges om for Dalby Offshore ved et verft i Polen, og nok en brønnbåt som bygges ved Larsnes Mek.

Passasjer- og bilfergen som bygges av Meyer Turku til Tallink skal ha plass til 2.800 passasjerer. Den vil også bli utrustet med MMC BVMS rensesystem for ballastvann fra MMC Green Technology. BVMS står for ballast water management system.

En betydelig andel av MMC Green Technology sin ordrereserve kommer fra markedet for offshorefartøy. - Imidlertid er nok dette markedet ganske tregt for tiden, og det er få nye offshore båter som blir kontrahert. De nye kontraktene bekrefter at det er strategisk rett av oss å også satse på flere markedssegmenter, sier Gjelseth.

Han hevder at MMC Green Technology har det mest kompakte og brukervennlige systemet for ballastvannrensing i markedet for små og mellomstore skip.

Et internasjonalt krav om ballastvannsystemer, en såkalt IMO-konvensjon (International Maritime Organization), er forventet å bli ratifisert i løpet av året. Målet med konvensjonen er å forhindre at marine organismer sprer seg og gjør skade rundt om i verden via ballastvannet i båter. Før konvensjonen kan tre i kraft må den ratifiseres av minst 30 nasjoner, og 35 prosent av verdens fartøyflåte. Til nå mangler det omtrent to prosent for å nå målet.

- Vi ønsker selvfølgelig konvensjonen velkommen, og har klargjort et bredt salgs- og servicenettverk for å utnytte mulighetene dette fører med seg, avslutter Børge Gjelseth i MMC Green Technology.