Illustrasjonsfoto : Skipsrevyen.no

Styret i BRB: – Vi sakker akterut uten ny godshavn

- Skal næringslivet i vår region ha konkurransedyktige forhold også i fremtiden, må en ny godshavn inn i NTP 2010-2019. Styret i Business Region Bergen (BRB) mener det haster med å få avklart hvor en ny godshavn for bergensregionen skal lokaliseres, og at en ny havn konkret må omtales og prioriteres i kommende NTP’en.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Styret understreker hvor viktig den nye havnen vil bli som et internasjonalt logistikknutepunkt. En ny havn må både tilfredsstille nasjonale og internasjonale krav til effektivitet og miljø, og den vil være et viktig ledd i en regional og nasjonal satsing på overordnet sentral infrastruktur i regionen.
– Styret mener en slik satsing er helt nødvendig for å sikre at regionens næringsliv får bedret sin konkurransekraft for fremtiden, og ikke sakker akterut i forhold til den utvikling en ser innenfor dette området i andre regioner nasjonalt og internasjonalt, sier adm.dir. Asbjørn Algrøy i BRB.
Det haster!
Styret for BRB er av den klare oppfatning at det haster med å få avklart hvor den nye havnen for bergensområdet skal lokaliseres. Dersom en ikke har en slik målsetting for den pågående planprosessen, frykter man at det nasjonale fokuset, som en i dag har på Bergen som en viktig nasjonal havn i et internasjonalt perspektiv, kan bli sterkt redusert, og at en større nasjonal satsing innenfor dette området går til andre regioner eller sektorer.

Nasjonal transportplan

I sitt forslag til Nasjonal transportplan 2010-2019 har de nasjonale transportetatene utpekt følgende fire havner som nasjonale knutepunktshavner: Oslo, Kristiansand, Stavanger og Bergen.
I NTP presiseres det at disse havnene spiller en helt sentral rolle for gods- og persontransporten til og fra Norge og mellom regioner i Norge. Dette er havner som må fungere som sentrale knutepunkt i de viktigste transportkjedene slik at de blir gode bindeledd mellom nasjonale og internasjonale transportkorridorer. For disse havnene kan det være aktuelt å rette inn særskilte tiltak, spesielt statlig tilrettelegging for god adkomst fra sjø og land.