Majid Bin Bashir til høyre.

Store penger å spare på mekling i internasjonal shipping

- Det er store penger å spare mellom kontraktsparter i internasjonal shipping ved frivillig mekling i stedet for å ta sakene til retten, det sier visestyreformann Majid Bin Bashir i EMAC, Emirates Maritime Arbitration Centre, i Dubai.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

EMAC ble etablert i De forente arabiske emirater  i 2016. Senteret har allerede oppnådd 200 medlemsbedrifter fra ulike virksomheter og redere i internasjonal shipping. Meklingsinstituttet er en ikke-profitabel organisasjon som krever frivillig samtykke fra begge parter.

Raskere oppgjør

– Vi tror at kontraktspartene kan få oppgjøret raskere og mer effektivt ved å benytte seg av mekling enn om partene tar sakene til retten, sier styremedlem i EMAC, Richard Briggs (tv). Lignende meklingsinstitusjoner er i følge Briggs etablert i Vancouver, Hong Kong og Singapore.

Drevet av språkutfordringer

– Tenk deg om en dommer får en bunke med kontraktpapirer på arabisk eller motsatt, om en dommer som snakker arabisk får en bunke engelske dokumenter, sier Briggs. EMAC oversetter alle nødvendige dokumenter og sørger for et ”felles språkrom” der alle parter forstår hva som står i dokumentene. I mange tilfeller kan dermed også eventuelle misforståelser ryddes av veien. En avgjørelse i EMAC er endelig. Partene kan velge å avslutte saken i henhold til avgjørelsen, eller de kan velge å gå videre i rettssystemet. De kan også velge å få ratifisert avgjørelsen i retten.

Nær markedet

– EMAC er nær markedet der konflikten eller tvistesaken har oppstått. Vi kjenner markedet godt og har derfor de beste kunnskaper for å kunne yte vår medlemmer den beste servicen, sier Briggs. – Vi holder også en rekke internasjonale konferanser og utdanner markedet om kunnskapen ved mekling, sier Briggs.