Prosjektleder Egil Rensvik (t.h.) sammen med representanter fra Innovasjon Norge, Norconsult og Torgy LNG.

- Stor interesse for LNG i Nord-Europa 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Egil Rensvik er prosjektleder for Network LNG Norway. Nettverksorganisasjonen er ny av året, og representerer små og mellomstore bedrifter. De har med seg «storebrødre» som Innovasjon Norge, Norconsult og DNV GL.

- Nettverket er dannet i år. Innovasjon Norge kaller det et business nettverk. Vi har jevnlige møter og diskuterer markedsmuligheter. I Norge har myndighetene bifalt LNG på flere ferger. Det ønskes batteridrift på en del nye kontrakter, som igjen er enda grønnere enn LNG. Men det grønneste vi har så langt og som kan distribueres stort og has på større fartøy, er LNG. Det er på en måte løsningen. Internasjonalt ser vi at det begynner å skje ting. I Tyskland og Holland, begynner man å se på bruk av LNG, sier Rensvik.

Han mener løsningen er her:  - Norge er et lite marked, tross alt. Fjordline-fergene fra Norge til Danmark går på LNG. De fyller i Stavanger, Bergen og Hirtshals, sier Rensvik og påpeker at det per i dag er 40 plasser langs den norske kysten man kan fylle LNG.

- Vi ser at det internasjonale markedet begynner å åpne seg nå. I Tyskland diskuteres insentivordninger, for å støtte prosjekter som benytter LNG som drivstoff i stor stil. Hvis de begynner å røre på seg, kan ting begynne å skje. Men da må det være et logistikksystem som fungerer, sier Rensvik til www.skipsrevyen.no.

Ved at de norske bedriftene nå begynner å samarbeide tettere, markedsfører og tilbyr mer komplette LNG logistikk løsninger vil også store asiatiske land som Indonesia og India bli et potensielt marked for bedriftene i LNG nettverket fremover.