Gå til innhold
 Teknisk ansvarlig sjø Nova Sea, Odd Stensland til venstre, og Greger Samuelsen. Foto: Folla Maritime Service.
Teknisk ansvarlig sjø Nova Sea, Odd Stensland til venstre, og Greger Samuelsen. Foto: Folla Maritime Service.

Folla Maritime Services leverer sitt hittil største bygg, en Follawork 50-7 som leveres til Nova Sea. Fartøyet er verftets bygg nr. 85.

Det er Marin Design  som har tegnet fartøyet. Illustrasjon: Marin Design
Det er Marin Design som har tegnet fartøyet. Illustrasjon: Marin Design

- Først og fremst har vi valgt Folla Maritime på grunn av kvaliteten på leveransen, god dialog underveis og nærheten til verftet. Dette er den tredje elektriske båten vi har kontrahert av selskapet. Erfaringen med tidligere prosesser og tilbakemeldingene på de vi allerede har fått overlevert, gjør at vi nå føler oss trygg på å kan bestille en enda større og mer kraftig, elektrisk, arbeidsbåt fra Folla Maritime. At vi nå får enda en elbåt, er et viktig ledd i å sikre en stadig mer miljøvennlig drift, i tillegg til at det gir en bedre arbeidshverdag med lite støy og god HMS til ansatte, sier Anette Davidsen, kommunikasjonssjef i Nova Sea i en melding fra selskapet.

Hoveddata:

Rederi: Folla Maritime Services
Rederi: Nova Sea
Design: Marin Design, type Follawork 50-7
Byggnr.: 85
El fremdrift: Levert av El-Marin
Batteri: Corvus Orca Energy Nominell kapasitet 361kWh
Generator: John Deere fra Nogva
Lengde: 14,96m
Bredded: 7,0m
Thrustere: Sleipner
Nokker: Tennfjord

- Nova Sea mener alvor med sitt fokus mot miljøvennlig drift. For oss i FMS betyr det nå den største enkelt-kontrakten i vår historie. Fartøyet bygges som singel-skrog og får fremdrift fra to stykk asynkrone el-motorer, batteripakke og to elektriske thrustere. Det gir en arbeidsdag med lite støy og god HMS til de ansatte med lange dager ombord,  sier Greger Samuelsen, markedssjef i Folla Maritime Service.

Lading vil ifølge Samuelsen i hovedsak foregå fra land eller fra fôrflåte. Han sier Nova Sea alltid inkluderer brukerne når nye båter skal bygges, og det gjør at de kan justere alle detaljer akkurat slik de ønsker.

- Vi har hatt flere møter med brukerne på Træna. Den båten som i dag brukes på Træna, tar vi i innbytte. Vi reparerer det som måtte behøves og sørger for gjenbruk i et annet marked. I fjor fikk Nova Sea sin andre el-båt fra oss og nummer to leveres om få dager. I tillegg er straks alle Nova Seas 23 fôrflåter tilkoblet kraftnettet eller har hybriddrift. De har flyttet mye frakt fra vei til sjø og bane, og investerer i båter med elektrisk drift. Som ved tidligere leveranser til Nova Sea, ser vi også denne gang frem til kontakten vi har under byggeperioden og til det viktigste av alt; oppfølging etter levering. Vi produserer fartøyene i sin helhet på verftet i Flatanger, og kunden kan når som helst komme på befaring, så lenge smittevernreglene gir mulighet til det, sier Samuelsen.

Folla Maritime Service bygger fartøy i aluminium, utfører service, reparasjoner, og oppgraderinger. I tillegg drives det kjøp og salg samt taksering og megling av brukte arbeids og fiskebåter.