Illustrasjonsfoto: Pixabay

Størst risiko på små fiskefartøy

Sjøsikkerhetskonferansen: Over halvparten av fartøyene som har kantret de siste ti årene er fiskefartøy. De fleste er under 15 meter. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

De siste ti årene har det vært 4768 ulykker om bord i norske næringsfartøy, hvorav 164 var forlis og 102 personer omkom. Av de 102 omkomne var det 51 på fiskefartøy, 41 på lasteskip og 10 på passasjerskip.

-  I 2017  var det syv mennesker som omkom på sjøen, mot 27 i  landnæringen, men av de 2,6 millionnene som var i arbeid i Norge i fjor var bare om lag  26 000 av arbeidsplasseme på sjøen. Dermed er det 27 ganger flere dødsfall per 100 000 ansatt på sjøen som på land, sier Vegar Berntsen, analyitiker på seksjon for risikostyring og analyse i Sjøfartsdirektoratet i sin presentasjon av risikobildet for 2018. 

Vegar Berntsen, analytiker i Sjøfartsdirektoratets avdeling for analyse og risikovurdering. Foto: Andrea Bærland

Berntsen understreker at selv om det fortsatt er for mange ulykker til sjøs, ser man en forbedring i antallet personulykker med omtrent 50 prosent nedgang fra den første femårsperioden til den andre femårsperioden. For skipsulykker derimot ser man en liten økning, særlig i mindre skader skader på fartøyet. Noe av den økningen tilskriver Berntsen en bedring i rapporteringen.

På bakgrunn av ulykesstatistikken og et datagrunnlag på de ulike gjør direktoratet hvert år en risikovurdering. De høyrisikohendelsene som ble defnert i år er kantring, brann, grunnstøting,fallulykker, støt- og klemskader og kollisjon. – Samlet sett står disse for 70 prosent av alle forlis og 86 prosent av tapte liv de siste ti årene, sier Berntsen. 

- Kantring er kanskje den mest dramatiske hendelsen som kan inntreffe på et fartøy. Tiden fra mannskapet forstår at situasjonen er kritisk til katastrofen er et faktum er ofte svært kort. Kantringer skjer langs hele kysten, de siste ti årene har vi registrert 43 kantringer, 32 av disse har medført tap av fartøy, og 20 mennesker har omkommet. 

80 prosent under 15 meter

Berntsen påpeker at kantring er noe som skjer på alle fartøy ,men at 56 prosent av fartøyene som kantrer er fiskefartøy, 42 prosent er lasteskip, og de siste to prosentene utgjør en ribb som har kantret de siste ti årene.

– Nærmere 80 prosent av alle fartøyene som kantret var under 15 meter, så det er forholdsvis små fartøy, mange av dem. Likevel har vi  også et par kjente kantringer av større fartøy, blant annet  «Bourbon Dolphin» i 2007 og   «Langeland» i 2009. De fire fartøystypene vi har beregnet at har størst risiko for å kantre er fiskefartøy under 15 meter, lasteskip under 25 meter, fiskefartøy over 15 meter og lasteskip i nærskipsfart, sier Berntsen. 

Han forteller videre at Sjøfartsdirektoratets årsaksanalyser peker på feil lasting og mangefull sikring av last som viktige årsaker til kantring. – Dette svekker stabiliteten på fartøyet og kan i kombinasjon med ytre krefter medføre at en kritisk situasjon får utvikle sge. Noen fartøystype,, som taubåter og fiskefartøy utsettes for store ytre krefter i forbindelse med operasjon. Våre analyser peker på manglende kunnskap til stabilitet generelt, operasjonell begrensing spesielt som viktige bakenforliggende årsaker til at disse fartlyene kantrer. 

Berntsen forteller at det Sjøfartsdirektoratet ønsker å oppnå med disse vurderingene er å finne ut hvilke forebyggende tiltak de kan gjøre for å redusere antallet ulykker, skader på personer og materialer og redusere miljøutslipp. – På den måten kan vi sette inn ressursene våre, som inspektørene våre, der resultatet blir størst.