Illustrasjonsfoto: OceanSavers Mark II system.

Større fokus på rensing av ballastvann

Flere rederier innen nærskipsfart har gått sammen for å vurdere renseutstyr av ballastvann til sine fartøy. På et seminar i Rederiforbundet tirsdag 21.august 2012, kunne gruppen GSS Miljøforum presentere data fra 53 skip overfor teknologileverandører som hadde møtt opp for å tilby sine tjenester.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Dette er ikke ukomplisert, men vi anbefaler likevel alle medlemmene å skaffe renseutstyr til sine skip for å hindre at fremmede arter sprer seg fra ett farvann til et annet. Det sier Tor Christian Sletner, seksjonsleder i Rederiforbundet.

Årlig transporteres nærmere 10 milliarder tonn ballastvann med den internasjonale flåten. Ballastvann er sjøvann som fylles i tanker på skip eller plattformer for å oppnå bedre flytestabilitet. For skip skjer dette der lasten losses når det ikke skal tas ombord ny last samme sted. Ballastvannet blir så pumpet ut når man skal laste skipet igjen. Det er når ballastvannet bringer med seg fremmede arter og organismer fra et farvann til et annet, at det kan utgjøre en alvorlig trussel mot miljøet. Økosystemer kommer noen ganger i ubalanse og opprinnelige arter står i fare for å bli utryddet.

I 2004 vedtok Den internasjonale skipsfartsorganisasjonen (IMO) konvensjonen om håndtering av ballastvann. Målet med konvensjonen er å hindre spredning av fremmede arter fra ett farvann til et annet. Men konvensjonen er foreløpig ikke ratifisert. Årsaken er at flere land stiller spørsmål ved tilgjengeligheten og kvaliteten på utstyr som i dag er på markedet, samt en del usikkerhet rundt havnestatskontrollen av ballastvannrensingen. Til nå har 30 land signert avtalen, men kravet om at de som undertegner skal representere minst 35 prosent av verdens tonnasje, er ikke oppfylt. Foreløpig representerer de som har godtatt konvensjonen kun 27,42 prosent av verdens tonnasje.

En rekke land har, inntil konvensjonen trer i kraft, innført egne forskrifter for å hindre spredning av marine organismer. Norge innførte en slik forskrift fra 1. juli 2011. Det innebæerer at skip som skal til norske havner må skifte ut ballastvannet i bestemte avstander fra kysten eller i angitte soner. Når konvensjonen trer i kraft, må dette ballastvannet i tillegg renses nøye før det slippes ut.

- Rederier bør først som sist installere et slikt renseutstyr, sier Sletner, som påpeker at fristen for å installere løper ut allerede i 2014 for mange fartøy. Nå håper Sletner at rederiene gjennom samarbeid kan få bedre kjennskap til hva som finnes på markedet, dele erfaringer og få til de beste avtalene med utstyrsprodusentene. Sletner påpeker også at det er hvert enkelt rederi som må vurdere hvilket utstyr som passer best for sine skip.

Kostnadene for å implementere renseutstyret kan variere fra noen hundre tusen og opp til flere millioner kroner avhengig av skipstype og størrelse. I tillegg kommer kostnadene ved å ta skipet ut av drift når utstyret kal installeres. - Ved at rederiene kan vurdere flere alternative utstyrsprodusenter, ønsker forbundet å legge til rette for at rederiene kan ta en best mulig beslutning på slike store investeringe, sier Sletner. - Utgiftene for rederiene er høye, men kostnadene for miljøet blir enda høyere hvis man ikke tar dette alvorlig, avslutter han.