Stenersen rir igjen - milliardavtale ved kinesisk verft

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rederiet Stenersen AS i Bergen saler opp og bestiller sine første nye tankskip siden 2007. Det dreier seg om to 17.500 dwt. produkt/kjemikalietankere ved det kinesiske verftet Taizhou Kouan Shipbuilding. Det er videre tatt opsjon for ytterligere to søsterskip. Skipene skal leveres med tre måneders mellomrom i 2018 og koster omgjort til norske kroner rundt en milliard i tilfelle alle fire blir bygget, opplyser finansdirektør Sigve Stenersen til www.skipsrevyen.no.

Han er sønn av Sigmund Stenersen som sammen med tannlegebroren Birger grunnla rederiet i 1974. Stenersen-familien har aner tilbake til fraktebåtmiljøet på Bømlo. Sigmund har siden han gikk i land fra livet som sjømann vært rederen i familierederiet.

–Mye penger dette?

–Ja. Det høres jo mye ut når du sier det sånn, ha,ha,ha, men dollarkursen er jo høy, så målt i norske kroner blir det jo en del, innrømmer Sigve Stenersen. Prisen pr. skip ligger på rundt regnet 30 millioner dollar som etter valutakursen nå utgjør omkring 260 millioner kroner.

–Dere bygger fremdeles i Kina?

–Ja, vi har vært fornøyd med kinesiske verft. De bygger kvalitetsskip skip, sier Sigve Stenersen

Bergensrederiet var i sin tid største norske kunde ved kinesiske verft og omtrent hele dagens flåte, samt skip som er solgt, stammer fra Kina. Hoffleverandør var Jiangnan Shipyard ved Shanghai.

–Er disse skipene bestilt med basis i leieavtaler eller kontraktsfart?

–Nei, vi har bestilt dem uten avtaler i bakhånd. Tidligere bestilte vi stort sett skip med basis kontraktsdekning, men siden vi opprett et eget befraktningsselskap i Oslo, Stenersen Chartering AS, har de tatt hånd om spotskipene våre og da er det lettere å ta sjansen på å bestille skip uten fraktdekning, sier Sigve Stenersen.

Han peker også på bedringen i tankmarkedet og at 2015 kommer til å bli blant de beste for rederiet noen gang. Ratene har løftet seg, bunkersprisene har sunket og dollaren har styrket seg mot norske kroner. Alt dette er til vår fordel, peker Stenersen på.

Stenersen-flåten består nå av 17 produkt/kjemikalietankere i størrelsen fra rundt 13.600 til nær 19.000 dødvekt-tonn. I fjor ble samarbeidet med Utkilen AS i Bergen oppløst og de tre felleseide skipene ble overført til Rederiet Stenersen, samt et fjerde skip som lå i et eget eierselskap.

Rederiet Stenersen AS har ved siden av egne skipseier-selskaper også noen medeiere i skip, stort sett Trond Mohn og Odfjell Eiendom AS. De to nye, eventuelt fire nye, skipene skal eies i det bestående skipseiersmønsteret rederiet er tuktet på.

Det er uvisst om skipene skal føre norsk flagg, men mulighetene er til stede. I dag seiler seks av skipene som NIS-registrerte og resten med Gibraltar-flagg.

–Hvis myndighetene gjør alvor av signalene som er sendt ut om lettelser for NIS-skip til å ta last mellom norske havner så går det i retning av NIS, mer kan jeg ikke si nå, sier Sigve Stenersen.

Han opplyser at de nye skipene blir bygget med tanke på nord-europeisk fart, inkludert Østersjøen. Derfor bygges skipene med isforsterkning. I dag har rederiet flere skip som seiler for det finske NesteOy-systemet.