MT ”Erviken” / foto: Vikenshipping.com

Steckmest bygger skip igjen

Bergensrederiet Viken Shipping AS er på banen igjen med nykontrahering av skip. Denne gang bygges ett for rederiet alene og ett i samarbeid med tidligere partner i Team Tankers, AS J. Ludwig Mowinckels Rederi i Bergen. Begge skipene er rundt 151.000 dødvekt-tonns Suezmaks-tankere som skal leveres fra hoffleverandøren Samsung i Sør-Korea i 2012 til en totalpris på rundt 860 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det ene av skipene skal på et langtidscerteparti med Tom C. Steckmest sin gamle franske befraktningskunde Total, mens det andre er langtidssluttet til en foreløpig ukjent befrakter som rederiet ikke tidligere har hatt skip på leieavtaler til.
Viken Shipping har bygget en rekke søsterskip ved verftet tidligere, og har nå to tilsvarende skip i sin 24-skipsflåte, NIS-registrerte MT ”Erviken” og MT ”Storviken”
Skipet som Viken Shipping AS skal eie alene skal ha management hos Wallem Ship Management i Bergen, mens Mowinckels Rederi skal stå for driften av det sameide skipet.
Tidligere har de to rederien samarbeidet gjennom felles eierskap av det børsnoterte kjemikalietankrederiet Team Tankers AS i Berge n som de solgte til Arne Blystad.
24 skip
Av Viken Shipping-flåten på 24 skip eies 13 av rederiet selv. Disse består av både Suezmaks, en serie 113.000 til 115.000 tonnere, samt to 12.600 tonns produkt/kjemikalietankere og fire 29.000/30.000 dødvekt-tonns Lakebulkskip som seiler for Fednav. Datterselskapet Viken Marine AS eier tre gasstankere på 3200 til 4.800 dødvekt-tonn som er kjøpt fra det danske Lauritsen-eide Kosan og sluttet tilbake på bareboat-certepartier. De øvrige skipene er bankovertatte som Steckmest sammen med briten Nigel Hill eier gjennom deres felles rederi, Woodstreet Shipholding AS i Bergen.
Steckmest eier også et av verdens største shipmanagementselskap, Wallem i Hong Kong, sammen med Nigel Hill.
Svakere Viken-resultat
Viken Shipping AS fikk i fjor på konsernbasis totale driftsinntekter på 425 millioner kroner (mot 782 millioner i 2008). Driftsresultatet ble nærmere 58 millioner (mot 291 mill.) Resultat før skatt endte opp med 376 millioner (mot vel 491 millioner).
Hovedårsaken til det svekkede resultatet er salgsgevinster på rundt 20 millioner dollar i 2008, og ingen slike gevinster i fjor, samt at rederiets overskuddsdelingsavtaler med de store befrakterne ikke ga store nok inntekter til at det ble deling.
Skipsbestillingen fra Steckmest/Mowinckel er den andre for rederier i Bergen på bare noen dager. I forrige uke kom Jo Tankers på banen med to store produkttankere på 74.500 dødvekt-tonn hver.