Cruiseskip i Geirangerfjorden. FOTO: Sjøfartsdirektoratet

Spør om tidshorisonten er riktig

Stortinget sitt vedtak om nullutslipp i verdensarvfjordene i 2026 kan komme for tidlig. Det mener havnesjefen i Stranda kommune. - I klima- og miljøpolitikk må målene henge sammen med virkemidlene, sier hun til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fredag 1. mars ble de nye miljøkravene for verdensarvfjordene innført. De nye kravene medfører en reduksjon av utslippene av kloakk og gråvann fra skip.

Havnesjef i Stranda kommune, Rita Berstad Maraak

Videre blir det gradvis strengere krav til utslipp av NOx og strengere regulering av bruk av eksosvaskesystem (scrubbere). Stortinget har et uttalt mål at områdene skal være utslippsfrie innen 2026. Det kan være for tidlig, mener havnesjefen i Stranda kommune.

Utfordrer regjeringen

- Det er vanskelig å spå, særlig om framtiden, sier Rita Berstad Maraak til Skipsrevyen.

Hun mener at å slå fast at man allerede i 2026 må komme til null, kan en konsekvens være at det beste blir det gode sin fiende.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen. Foto: Bjørn H. Stuedal/Klima- og miljødepartementet

- Dersom resultatet blir null cruiseskip i verdensarvfjordene, vil dette ha dramatiske konsekvenser for lokalsamfunnene våre. Det er nødvendig å ha en dialog med myndighetene og brukerne om hvordan heve ambisjonsnivået, uten at resultatet blir krav som teknologien ikke kan innfri, mener hun.

Berstad Maraak utfordrer derfor regjering, storting og forvaltningen på fem konkrete punkter. (Se faktaboks)

Maraaks fem punkter

  1. Dersom nødvendig teknologi ikke er på plass innen 2026, kan være en mulighet for å endre tidspunktet for gjennomføring av vedtaket som gjelder nullutslipp? 
  1. Kan Sjøfartsdirektoratet sine TIER 3 krav, som skal gjelde fra 1. januar 2025, fortsette å gjelde også for 2026 og til nødvendig teknologi er på plass?
  1. Kan det åpnes for naturlige dispensasjoner i en overgangsperiode? 
  1. Er man enig i at det er viktig at skjerpede miljøkrav skal gjelde nasjonalt, og ikke bare i verdensarvfjordene. 
  1. Vil Stortinget i dag og de nærmeste årene bruke ressurser på tiltak og krav som tilgjengelig teknologi kan innfri, og som kanskje kan gi enda større effekt både på miljø og næringsutvikling? 

Elvestuen: Ambisiøse mål

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) mener målene om nullutslipp er ambisiøse, men at det er for tidlig å gå i detaljer om hvordan Stortingets vedtak skal oppnås. 

- Målet Stortinget har satt om nullutslipp fra turistskip og ferger i verdensarvfjordene fra 2026 er ambisiøst. Kravene til skip som nå er iverksatt i verdensarvfjordene er et første steg på veien.  For å følge opp videre har jeg nylig gitt Sjøfartsdirektoratet i oppdrag å undersøke gjennomførbarhet og konsekvenser av Stortingets nullutslippskrav. De vil utrede dette nærmere i løpet av  2019. Det er derfor for tidlig å gi detaljer om hvordan Stortingets vedtak skal nås, sier Elvestuen til Skipsrevyen.