Gå til innhold
Annonse
Solstad er reddet. Skal drive videre med 90 skip og må selge eller skrote 37. Foto: Sigbjørn Larsen.
Solstad er reddet. Skal drive videre med 90 skip og må selge eller skrote 37. Foto: Sigbjørn Larsen.

37 av skipene i flåten skal selges eller skrapes. Rederiet skal drives videre med om lag 90 skip.

Annonse

– Dette er en stor dag for den regionale maritime klyngen vår. Solstad er en drivkraft i klyngen, sier daglig leder i Maritimt Forum for Haugalandet og Sunnhordland, Sverre Meling jr.

I en børsmelding skriver Solstad Offshore at det nå foreligger en plan for refinansieringen av selskapet. Arbeidet med dette vil pågå frem til den 30. april. Planen innebærer blant annet at:

Om lag 10 milliarder kroner av gjelden omgjøres til egenkapital. Likviditeten blir styrket. Nye lånearrangementer med fire års varighet. 37 av skipene av de enkleste skipene i flåten skal selges eller skrapes. Rederiet skal drives videre med om lag 90 skip. Dette er CSV, AHTS og PSV.

Eksisterende aksjer vil utgjøre 0,4 prosent i det restrukturerte rederiet. Industrielle aksjonærer, inklusive Lars Peder Solstad, vil fortsette å støtte selskapet og tilbys å kjøpe aksjer til en forhåndsavtalt pris slik at eierandelen kan komme opp i om lag 1/3.

– Solstad Offshore representerer svært mange kompetansearbeidsplasser på sjø og land og blir drevet videre som en sterk enhet hvor det lokale eierskapet fortsatt er med. Dette betyr mye for oss, sier Sverre Meling jr.

Annonse