Solid tråler fra Th. Hellesøy Skipsbyggeri

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 1/1971: «Anna Maria II» - andre tråler fra Th. Hellesøy på vel et halvt år - denne gang også til irsk reder.

Publisert Sist oppdatert

Skipsbyggeriet i Løfallstrand, Th. Hellesøy, overlevert i juli tråleren «Anna Maria II» til den irske reder Frank Scallom, Kitmore Quay, Wexford, Irland. Fartøyet er komplett utrustet for tråling, og dette var Hellesøy`s byggnr. 87.

Til båten er benyttet solide eikematerialer, med yang-teak dekk, og hele overbygningen, lugarer og hvalbakke er av helsveiset aluminium. Altså samme byggemåte som den forrige tråleren, «Joan Patricia», som også gikk til irsk reder.

Av teknisk utrustning kan nevnes at hovedmotor er en fransk type, Baudouia på 310 HK, og propellanlegget er av samme fabrikat. Denne motortype er svært mye benyttet i den franske fiskeflåten og har etterhvert funnet stort innpass i Irland.

Hjelpemotoren er 2-sylindret og på 13 HK, mens styremaskinen er Tenfjords elektro-hydrauliske type H-100. Trålerens dimensjoner : Lengde 70 fot. Bredde 20,5 fot, Dypg. 10,5 fot.

Den hydrauliske trål-vinsjen er også fransk, og «Anna Maria II» har ellers de mest moderne tekniske hjelpemidler, som blant annet omfatter Decca Navigator. Radioutstyret er fra Irland, det elektriske anlegget er forestått av Rosendal Elektriske, og sentralvarmeanlegget er fra Pyrofabrikken.

Disponent Hellesøy opplyser ellers til Skipsrevyen at skipsbyggeriet har fått en bestilling på ytterligere en tråler, fem fot lenger denne gang, men ellers samme type båt. 

- Vi er 20 mann i arbeid her nå og vil være beskjeftiget fram til februar neste år med den nye båten. Rederen heter Patrick O`Driscoll og er fra Irland, sier disponent Hellesøy til slutt.

Historien om «Lill Mari»

«Lill Mari» sank ved kai etter kort tids drift. Foto: Arne Sognnes,/sjohistorie.no

Sank ved kaien og ble solgt som “vrak”.

«Lill Mari» ble bygget ved Hjørungavaag Verksted A/S i 1969, men etter bare noen få måneder i fart sank hun ved kai under  innlasting ved Rødsan Gruber på Nordmøre.

Ved hjelp av Nor Skipsrederi A/S, Haramsøy, kom hun “på rett kjøl” igjen, underkastet seg  endel motorreparasjoner og overhaling, før hun ble tatt hånd om av A/S Bil-og Båtservice i Ålesund.

Nor Skipsrederi kjøpte båten som “vrak” og ville ha et større fartøy ut av “vraket”. Omkostningene er kommet på omkring 600 000 kroner, og det viktigste er forlengelsen som utgjør 4,20 meter. Alle reparasjoner for øvrig på skrog og utstyr er utførst av Bil-og Båtservice, forteller Tore E. Dyb til Skipsrevyen. «Lill Mari» kunne deretter ved påsketider legge ut på en “stor kystfart” med en fart på 9,5 knop med last.

Historikk

1969: Levert som «Lill Mari» til Ruben Brandal, Ålesund
1969: Kantret ved kai under lasting ved Rødsand Gruber, Molde
1971: Solgt til Nor Skipsrederi A/S ( Peder Norvoll) Ålesund
1971: Forlenget 13.8'- Brutto: 199 t. Net: 122 t. Dim: 38,40m- 7,01m- 2,56m
1976: Solgt til Ølen Skipsindustri A/S, Ølnesvåg, Bergen
1977: Solgt til P/R Lill - Mari ( Noralf Matre, Ølen) Bergen
1988: Solgt til P/R Lill - Mari ( Nils Agasøster, Rubbestadneset) Bergen
1983: Solgt til K/S A/S Steintransport, Sandnes, Bergen
1987: Solgt til Arne Bruknapp, Flatøy, Bergen
1990: Solgt til P/R Frøyfrakt ANS ( Geir Ole Søreng, Verdal) Trondheim
1994: Ommålt: Brutto: 237 tonn. NET: 118 tonn
2004: Overført til P/R Frøyfrakt ANS, Togo, nytt navn «Ages Prosperity»
2005: Totalhavari 12/8-2005
(kilde: sjohistorie.no)

Båten er nå på 199 br.tonn, laster 340 tonn og sluttes av A/S Sjøtransport, Bergen.(Skipsrevyen nr. 1/1971)