Slår alarm om sosial dumping i norske farvann. Hege Merethe Bengtsson er administrerende direktør i Det norske maskinistforbund. Foto: Det norske maskinistforbund

Slår alarm om sosial dumping i norske farvann

- Det foregår i dag det vi vil oppleve som sosial dumping gjennom grov underbetaling av sjøfolk som jobber i norske farvann og på norsk sokkel, sier administrerende direktør i Det norske maskinistforbund Hege-Merethe Bengtsson til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Det er lov å drive med tariffavtaler med så lave lønninger og sosiale ordninger, at det ikke er mulig å bo og leve i Norge, sier Bengtsson.

– Dette er ikke holdbart. Skal en drive næring i Norge, på norsk sokkel og i norske farvann skal dette gjennomføres med like konkurransevilkår også for arbeidstakere og det skulle bare mangle at om en driver næring i Norge, så skal det muliggjøre en avkastning i form av arbeidsplasser for sjøfolk bosatt i Norge.

Avviser sosial dumping

– Nei, det er ikke sosial dumping på norske skip i norske farvann, fastslår direktør i Rederiforbundet, Harald Solberg.

– Vi har inngått tariffavtaler for skip i NIS for mange ulike nasjonaliteter med nasjonalt lønnsnivå. De norske sjømannsorganisasjonene er også part i disse avtalene. Det har for eksempel helt siden NIS ble etablert vært adgang til å bruke NIS på skip som tar laster til og fra norske havner. Det er også adgang til å losse og laste partslaster i norske havner på vei til eller fra utenlandsk havn, fortsetter han.

– Om en kaller det sosial dumping eller ikke, er ikke viktig, sier Bengtsson, men på norsk sokkel og i norske farvann foreligger i dag et regime med åpen internasjonale konkurranse, også når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår.

Krever like lønns og arbeidsvilkår på norsk sokkel

– Vi krever norske lønns- og arbeidsvilkår for alle sjøfolk på norsk sokkel og i norske farvann for operasjoner over en viss varighet, uavhengig av skipets flagg, sier Bengtsson.

– Et slikt krav kan gjennomføres via en rammelovgivning, som stiller krav til norske lønns- og arbeidsvilkår på norsk sokkel og i norske farvann for alle som skal drive næring/oppdrag over en viss varighet. Dette er uavhengig av flagg, eierskap osv. og skaper lik konkurranse for både arbeidsgivere/rederier og arbeidstakere, uavhengig av flagg og eierskap, fremholder Bengtsson.

Utkonkurreres av sjøfolk fra lavkostland

– Vi krever også at norske sjøfolk kan konkurrere om arbeidsplassene på norskflaggede skip. Dessverre er det slik at det fra politisk side i Norge er lagt opp til at sjøfolk fra lavkostland gis anledning til å utkonkurrere sjøfolk med adresse i Norge, sier Bengtsson.

– Det gjelder allerede i dag regler som tar sikte på å hindre sosial dumping i norsk farvann, sier Harald Solberg. – Disse reglene er gitt innenfor det handlingsrom som følger av Norges internasjonale forpliktelser etter Havrettskonvensjonen. Og på norsk sokkel er det som følge av krav fra operatørsiden i praksis ikke mulig for skip å operere uten at det er ordnede lønns- og arbeidsvilkår for de ansatte, avslutter han.