Gå til innhold
Havaristen «Eemslift Hendrika» viser behovet for havgående beredskap. Foto: HRS
Havaristen «Eemslift Hendrika» viser behovet for havgående beredskap. Foto: HRS

Innlegg av Staale Brungot, Ask Safty

Situasjonen med havaristen «Eemslift Hendrika» viser atter en gang det skrikende behovet det er for å ha en kystberedskap med havgående fartøy som har slepekraft til å bistå når fartøy som trafikkerer opp og ned kysten vår kommer i havarisituasjoner.

Staale Brungot er administrerende direktør i Ask Safty. Foto: Skipsrevyen
Staale Brungot er administrerende direktør i Ask Safty. Foto: Skipsrevyen

Sist dette var høyaktuelt var under den dramatiske situasjonen med cruise skipet «Viking Sky». Som fikk problemer på Hustadvika.

Det er svært betenkelig at Norge med sin langstrakte kyst ikke har på plass en beredskap i form av havgående fartøy med slepekraft til å håndtere slike situasjoner.  Dette er et politisk ansvar, og arbeidet med å få dette på plass må startes umiddelbart. 

En ting er helt sikkert, denne episoden som vi nå er vitne til vil ikke bli den siste.

Miljøforurensing av et forlis har store konsekvenser.

Dessverre har det i Redningsselskapet kun blitt fokusert på små hurtiggående båter som i praksis er ubrukelige om slike situasjoner skulle oppstå. Dette medfører at de uten havgående fartøy blir passive tilskuere.