Skipstog over polhavet

En vill fremtidside eller et realistisk scenario? Årets sommerstudenter hos DNV har nå presentert sitt svar på oppgaven ”Sustainable adaption to climate change – Arctic opportunities and threats”.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

I løpet av seks uker i sommer har 13 håndplukkede studenter jobbet fram sitt konsept: De valgte seg året 2050. Da er polhavet isfritt hele sommeren. Og hvis det kommer is på vinteren er det førsteårs-is som er lett å bryte. Løsningen kaller de AMV Njord – Arctic Modular Vessel. Det er et skip som har form som et tog bestående av flere moduler. Hver modul er på 200 meter. Maksimal lengde er 1,8 kilometer. Siden skipstoget skal seile tvers over polhavet er det minimalt behov for fin-navigering, for øvrig er navigeringen basert på avansert satelitteknologi. Til hver modul på skipstoget er det festet et seil som effektivt fanger opp vinden i 300 meters høyde. Studentene har utviklet en baug som kan rotere slik at den kan skifte fra vanlig baug for åpen sjø, til en isbrytende baug. I hver ende er en 200 meter lang framdriftsenhet – eller dytteenhet – med motor og nedsenkbare propellthrustere. I tillegg til vind drives skipet av hydrogen brenselceller.
Erfarne DNV-medarbeidere har fått regne på konseptet og de har ikke kunnet ”ta” studentene på noe. Tvert imot har mange hevet et øyebryn i begeistring og beundring over det innovative konseptet.
De fem jentene og åtte guttene, alle fra Skandinavia, har svært variert bakgrunn, fra biologi og energi til it, logistikk og skipskonstruksjon.
Stor interesse
Da konseptet ble presentert på DNVs hovedkontor på Høvik hadde representanter fra tre departementer bedt om å få komme, og rederier, utstyrsleverandører og andre i maritim industri var tilstede. Internt i DNV var også interessen stor. Studentene måtte kjøre showet to ganger for at alle skulle få se.
– Jeg er stolt over å være vertskap for dette, sa Gustav Lybæk Heiberg, prosjektansvarlig i DNV. ”Vi ønsker med dette å tiltrekke oss de klokeste hodene og få dem til å se med friske øyne på våre problemstillinger. Og så håper vi jo at de reiser tilbake til universitene sine som ambassadører for DNV,” sier Heiberg.
Rederiene Wilh. Wilhelmsen og Maersk fulgte presentasjonen med stor interesse.
– Skip blir stadig større og større. Vi bryter grenser hele tiden. Dette konseptet er en forlengelse av utviklingen, sier salgsdirektør Wilhelm Mohr i Maersk Line Norway.