Illustrasjon: Skipsteknisk

Skipsteknisk med design til russisk megatråler

Det er 25 år siden sist det ble bygget en større, nybygget fabrikktråler. Nå skal det bygges syv store fabrikktrålere i Tyrkia og Russland med Skipsteknisk-design. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Ja det er et stort fartøy. Og det er et prosjekt vi har jobbet med i 2,5 år, sier Inge Bertil Straume, salgssjef for fiskefartøy i Skipsteknisk til Skipsrevyen.

Reder er selskapet Vostokrybprom LLC som driver med fiske helt øst i Russland. 

Fabrikktråleren med typebetegnelsen ST-192 blir 108,2 meter lang og 21 meter bred. Tråleren vil ha en kapasitet på 400 tonn sei og 350 tonn sild per dag, med en daglig frysekapasitet på 300 tonn. 

Total frysekapasitet vil være på 4000m3 og fiskemelkapaisteten på 1000 m3. 

Det har vært i utarbeidingen av konseptet vært fokus på lavest mulig karbonavtrykk og stort fokus på HMS for mannskapet, på 139. 

- Fartøyet som skal bygges ved Tersan Shipyard, er det første i en serie på syv, forteller Straume. Det tyrkisk bygde fartøyet som får verftets byggenummer 1090 skal etter planen leveres i juli 2020.

Erfarne med russiske verft

Deretter skal de seks påfølgende leveres de neste tre årene, altså i løpet av 2023. Disse seks er det Admirality Shipyard med hovedkontor i St Petersburg, Russland som skal stå for.

– Vi begynner å få veldig mye erfaring etter hvert med å jobbe mot russiske verft, akkurat nå har vi vel om lag 20 skip under bygging ved ulike verft i Russland. Vi har jobbet målrettet i 10 år med den boomen vi må si å være på høyden av akkurat nå.