Sjøfartsdirektoratet vil ikke stanse jomfruturen til tross for ramsalt kritikk fra Sjømannsforbundet. Foto: Hurtigruten.

Sjøfartsdirektoratet stopper ikke jomfrutur

Sjøfartsdirektoratet stopper ikke jomfruturen for “Roald Amundsen,” sier komunikasjonsrådgiver Marit Nilsen i Sjøfartsdirektoratet til Skipsrevyen.  Sjølmannsforbundet har gitt Hurtigruten ramsalt kritikk for å omgå regelverket for seilingen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

-Paragraf 7 i forskrift om fartsområde for passasjerskip registrert i norsk internasjonalt skipsregister (NIS), setter som villkår for å føre passasjerer mellom norske og utenlandske havner at cruiseskipet anløper til sammen minst to utenlandske havner, medgir Nilsen. Sjømannsforbundet har blant annet gjennom en artikkel i Sysla hevdet at Hurtigruten bryter dette regelverket.

Har hatt dialog med Hurtigruten

- Etter dialog med Hurtigruten har det fremkommet at Roald Amundsen skal innom to utenlandske havner på seilasen. Sjøfartsdirektoratet ser derfor ikke grunn til videre oppfølging, sier Marit Nilsen.

Hurtigruten brøt regelverket – oppnådde store besparelser

Ifjor brøt Hurtigruten loven da de seilte til Svalbard under NIS-flagg. Nå mener Sjømannsforbundet at Hurtigruten på nytt bryter forskrift under MS «Roald Amundsens» jomfrutur.  I juni i fjor fastslo Sjøfartsdirektoratet at Hurtigruten brøt loven under en seilas til Svalbard. Saken bunnet i at MS «Spitsbergen» ble registrert om til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) før det gikk fra kai i Bergen 19. mai. Byttet fra Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) innebar at rederiet slapp å betale norsk tariff til de ansatte om bord, noe som ga Hurtigruten store besparelser. Forskriften tillater imidlertid kun NIS-registrerte fartøy seilas mellom norske havner dersom det anløper minst to utenlandske havner. MS «Spitsbergens»tur gikk fra Bergen via fem havner på fastlandet til Svalbard, og brøt dermed forskriften.

Kritikk mot jomfrutur

Onsdag legger Hurtigrutens nyeste skip MS «Roald Amundsen» ut på sin jomfrutur fra Tromsø. Sjømannsforbundet mener Hurtigruten på nytt vil bryte loven under jomfruturen langs norskekysten. I seilingsplanen til den planlagte seilasen står det at NIS-registrerte «Roald Amundsen» kun vil anløpe én utenlandsk havn i Hamburg. 
– Sjøfartsdirektoratet har vært tydelige på at fjorårets seilas var ulovlig. Når vi nå har varslet direktoratet om det planlagte lovbruddet med MS «Roald Amundsen» forventer jeg at direktoratet enten politianmelder rederiet eller sletter skipet fra NIS, sier forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund til Sysla. Det er uakseptabelt at en aktør bevisst velger å ikke forholde seg til vedtatte lover og forskrifter som gjelder langs norskekysten, og registrerer skipet i NIS med kun ett formål for øye, nemlig å kutte kostnader ved å erstatte norske sjøfolk med billig utenlandsk arbeidskraft, sier Hansen.
Hurtigruten er sterkt uenig i at de bryter forskriften, og viser til at seilasen måtte endres fordi «Roald Amundsen» ble forsinket ut fra verftet. MS «Roald Amundsen» skulle opprinnelig lagt ut på første seilas fra Hamburg torsdag forrige uke, men seilasen ble utsatt seks dager og starter i stedet i Tromsø førstkommende onsdag. Derfra seiler skipet til Nordkapp og Kirkenes, før det seiler sørover som planlagt, og ender i Hamburg. Cruiset er fullbooket.Den opprinnelige jomfruturen med MS «Roald Amundsen» skulle innom to utenlandske havner. Da vi måtte endre jomfruturen, ble det selvfølgelig tatt høyde for regelverket. Vi har lagt inn en stopp i Cuxhaven i Tyskland på vei mot Hamburg. Derfor er skipet innom to utenlandske havner, og vi bryter ikke noen regler, svarer kommunikasjonsrådgiver i Hurtigruten, Hanne Taalesen til Sysla.