Illustrasjonsfoto: Pixabay.com

Servogear satser på hybrid

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med sin løsning for konvensjonelle fremdriftssystemer har Servgoear ved flere tilfeller klart å kutte utslippene kraftig. Nå tenker de lenger inn i fremtiden, og ser på hybride løsninger.

- Vi tenker at neste steg vil være hybrid, sier Petter Martens, Naval Architect og produktutvikler i Servogear, og forteller at selskapet i disse dager i ferd med å utvikle en hybrid-versjon av sitt HD220-gir.

Petter Martens i Servogear. Foto: Andrea Bærland

Selskapet ser for å ta i bruk elektriske bussmotorer, da de er lette og har velutprøvd teknologi som også fungerer på skip.

Klare 1.kvartal 2018

- Fordi disse motorene har så høyt turtall trengs det et gir forklarer Martens for skipsrevyen.no

Løsningen selskapet har på tegnebrettet involverer input fra to 150 kW elektriske motorer, og en dieselmotor på 900 kW.

- Målet er å være ferdig testet innen utgangen av 2017, og klare for å ta i mot bestillinger første kvartal 2018, sier han. 

Om lag 80 fartøy er så langt utstyrt med Servogears HD220-girkasse, hybridversjonen vil ha identiske dimensjoner, så å skifte fra konvensjonelt anlegg til hybrid vil ifølge Martens være en smal sak.

- Det er flere av våre eksisterende kunder som har etterspurt det, så det er gøy å utvikle et produkt kundene har spurt etter, og vi har hvert fall tre kunder som kunne tenkt seg å prøve det i sine båter.

Pendlere, turister og vindteknikere

Martens mener det er spesielt tre ulike segmenter som vil kunne nyte godt av en hybrid løsning, såkalte fast ferries, som må redusere utslippene inne i bysentrum, vindfarmfartøy og sightseeingbåter.

Offshore vindservicefartøy bruker store deler av dagen på det Martens kaller tomgangkjøring, mens de venter på å transportere teknikerne videre, noe han mener fint kan gjøres elektrisk.

Det samme gjelder transport av turister.

- Når man er på sightseeingtur og skal nyte verdens vakreste utsikt er det litt irriterende med sur eksosluft og motordur, så der tror vi det er marked for en hybridløsning, påpeker Martens.

Lenger frem i horisonten jobber Servogear med helelektriske løsninger, og er blant annet involvert i Urban Water Shuttle-prosjektet som i disse dager befinner seg i designfasen.