Torstein Aa tegnet Vision of the Fjords på en serviett

Servietten som ble til Ship of the year

På en serviett på et hotellrom i Polen tegnet skipsdesigneren Torstein Aa det som skulle bli til et av Norges mest prisbelønte skip! – Jeg fikk ideen fra veiene hjemme i Eikefjord, sier Torstein Aa til Skipsrevyen

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det var under en reise for å besøke søsteren som studerte medisin i Polen at Torsteins Aa drodlet videre på en serviett med de tankene som var satt i gang i prosessen med det nye skipet som skulle designes og bygges hos Brødrene Aa. Skipet skulle få det velklingende navnet «Vision of the Fjords» og skulle frakte turister fra hele verden i den norske verdensarvfjorden Nærøyfjorden.

Internasjonalt prisdryss

I likhet med Diners Club som også ble grunnlagt på en serviett så har nå også norsk verftsindustri fått sin serviettsuksess med et av de mest prisbelønte norskdesignede skip noen sinne. «Vision of the Fjords» har så langt vunnet ni priser og anerkjennelse world wide med sitt innovative design. Skipet har oppnådd «Ship of the year,» “Red.award,” “Shippax award,” “Electric and hybrid award,” “Innovasjonsprisen for universell utforming – både transport og hovedpris,” «JEC award,» «DOGA merket for god design» og «Bergenprisen for årets designer.»

Fikk ideen fra veiene i Eikefjord

-Jeg er vokst opp i Eikefjord i Sogn og Fjordane, sier Torstein Aa. Alle vet hvordan veiene ser ut på vestlandet. Det var veiene i Eikefjord som inspirerte meg til å tegne det nye skipet nærmest som en spiral oppover fjellsiden. Det er slik folk på vestlandet har anlagt veiene i uminnelige tider når de skal opp en bratt helling. Vi skulle opp en bratt skipsside. Vi hadde mange krav i prosessen. Sjøutsikt, bevegelse, comfort, universell utforming. Ikke minst var hensynet til rullestolbrukere et av hensynene som ble tatt i betraktning når de utvendige rekkene ble utformet som fjellveiene på vestlandet.

Hallen gav målene!

-Vi skulle lage et stort skip med plass til mange passasjerer, et 40 meter langt skip skulle det bli. Vi tok i bruk den største hallen vi hadde, forteller Aa. Utvidet vi skipet maksimalt i bredden så var 15 meter det maksimale vi kunne få til i bredden innenfor hallens fire vegger. Det pussige er at om skipet bare hadde blitt tolv meter bredt så hadde det ikke gått med dette designet. Da ville de «utvendige vestlandsveiene» ha spist opp for mye av den innvendige plassen til passasjerer, styrhus og så videre. Tilfeldighetene ville dermed til at verftshallens størrelse var det som gav størrelsen på skipet, og den til da til skip å være noe uvanlige skipsformen. Det skulle vise seg å bli en tilfeldighet med stor suksess. Skipet som seiler i verdensarvfjorden Nærøyfjorden fikk besøk av et helt turfølge fra Japan der alle satt i rullestol. Du kan tenke deg hva de synes om skipet!? Det er fremfor alt gøy at skipet har blitt så funksjonelt, sier Torstein Aa.

Serviettens vokter

Tre måneder tok det fra ideen fra servietten virkelig hadde materialisert seg til å designe skipet ferdig, det er egentlig i rekordfart. Noen ganger kan det ta år å utvikle et skipsdesign, sier Aa. Og servietten? Den tror jeg faren min har tatt vare på hjemme i Eikefjord, smiler Aa. Skipsrevyen har imidlertid fått tilgang til skissene i dagens nyhetsutgave og kan derfor bringe autentiske bilder av serviettskissen i dagens utgave av Skipsrevyen på nett.