Gå til innhold
Annonse
Yara selger scrubberleveranser for 700 millioner kroner. Foto: Yara.
Yara selger scrubberleveranser for 700 millioner kroner. Foto: Yara.

Yara har landet nær 300 scrubberleveranser til en verdi av 700 millioner kroner. - Rederiene må ligge i forkant av nye miljøkrav i 2020, sier Peter Strandberg i Yara til Skipsrevyen.

Annonse

I følge DNVGL har 1320 skip bekreftet scrubberprosjekter i sine rapporter til selskapet.

-Salget øker betydelig i 2018, med forventet inntekt på 700 millioner kroner, og vi forventer at veksten fortsetter i 2019, sier Strandberg, som ønsker å ansette ytterligere 60-80 personer i tillegg til de nåværende 100 ansatte på verdensmarkedet for å kunne imøtekomme alle scrubberleveransene. Det er Yara Marine Technology som tilbyr scrubberdesignet for Yara.

Et rimelig alternativ

- Scrubber-teknologi er et rimelig alternativ til lavsvovelbrensel for å kontrollere maritime utslipp og oppfyller de nye reglene fra MARPOL, fremholder Peter Strandberg i Yara. – Markedsbehovet for våre inline SOx-avgassrengjøringssystemer, som kan operere i både åpen og lukket sløyfe, er derfor stor og voksende. Vi har økt produksjonen med flere hundre prosent på alle våre anlegg i Europa, Nord-Amerika og Asia, sier Strandberg. Vi bruker kun den beste stålkvaliteten i våre løsninger, sier Strandberg. Høyverdig stål stopper korrosjon. Vi krever det beste og leverervåre høykvalitets systemer med en flere års garanti mot korrosjon.

Unik løsning fra Yara
 

- Yara Marine er det eneste reduksjonsfirmaet som tilbyr scrubberdesign som gir både magnesiumoksid (MgO) og kaustisk soda (NaOH) som alkali i lukket sløyfe, forklarer Strandberg. Dette leveres som et pulver og er lett tilgjengelig til lav pris over hele verden, og representerer ingen helse- eller sikkerhetsrisiko.

Strandberg forklarer; – Det er mye lavere OPEX med MgO. Produktet er fire ganger mer effektivt enn NaOH, det er billig, og lavere MgO-mengder resulterer i mindre fast avfall, og dermed mindre bortskaffelseskost. Faktisk kan den akkumulerte femårige bruken gi besparelser på nesten USD 1 million sammenlignet med NaOH.

- Yara Marine’s lave “fotavtrykk” gir maksimal utnyttelse av lasteplass, og optimering av fortjeneste, sier Strandberg.  – Å velge systemer som kan eliminere mellom 50 og 100 containerrom er dårlig forretning. Tenk på å miste inntektene til disse containerne i de neste 20 årene. Det er mye penger, sier Strandberg.

Om bord i cruise, container og bulk

- Våre løsninger finnes i dag ombord på skip i cruise, container og bulk segmenter.  Yara Marine scrubbers har en samlet kjøretid på over 2 millioner timer. Våre systemer er dermed godt bevist. Vi leverer førsteklasses skrubber, testet og målt i millioner av timer. Vi kjenner skrubberens livssykluskostnad og gir forutsigbare og proaktive vedlikeholdsplaner, sier Strandberg.

Yara Marine har en unik posisjon i markedet for marint eksosgassrensing som en komplett reduksjonsspesialist. Det er det første selskapet i verden som har lykkes med å kjøre en dobbel SOx og NOx rengjøringsoperasjon. Og det første sjøgassrengjøringsfirmaet som mottar et B-sertifikat for motor International Air Pollution Prevention (EIAPP), som bekrefter fullstendig overholdelse av et kombinert system som består av en SCR-teknologi (SCR) og SCR-teknologi (SCR), slutter Strandberg.

Annonse