Administrerende direktør i Umoe Tom Harald Svennevig og prosjektdirektør Peter Reed-Larsen satser på tilbringerskip til vindparker. Foto: Sigbjørn Larsen.

Satser på tilbringerskip til vindparker

Umoe satser på tilbringerskip for vindparker til havs. – Reduserer kostnadene og halverer transporttiden, sier administrerende direktør Tom Harald Svennnevig til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Umoe ble opprettet for å lage krigsskip. Fortsatt har Umoe verdensrekorden i å ha produsert verdens raskeste krigsskip som oppnår en fart på 60 knop. Nå vil verftet benytte teknologien til å lage tilbringerskip for mannskapene som skal betjene fredelige vindparker til havs.

- Å lage noe som kineserne kan lage billigere enn oss er bare tull, sier Svennevig. – Vi må være unike. Det er mer fornybar energi i Nordsjøen enn det er olje i Midt Østen! Vi ser nå en boom for vindparker til havs og vi har unik teknologi og erfaring som er verdifull for denne industrien.

Nøkkelteknologi fra krigsskip

- Vi produserer raske havgående katamaraner som kan nå installasjoner langt til havs. Vi snakker servicebåter for turbinene og tilbringerskip for crewet. Nøkkelteknologien har vi fra produksjonen av krigsskipene. Ved hjelp av spesielle gummitepper i baugen som fungerer både som bølgebryter og stabilisator og store luftvifter som pumper luft som gir en unik stabilitet i skipet, så kan vi frakte mannskapene raskt og sikkert til installasjonen, over store avstander under tøffe forhold, fremholder Svennevig.

Ettersom skipet utligner sjøen og ligger stabilt mens det suser over bølgetoppene, slipper også mannskapene å bli sjøsyke om bord. Folk kommer tørre og uthvilte på jobb.

-Helikoptertransport er fem ganger dyrere

 –Vi halverer transporttiden ut til vindparkene og reduserer kostnadene, sier Sandvik. Helikoptertransport er fem ganger dyrere per sete! I følge Sandvik. Skipet ligger også stabilt ved entring av installasjonene, selv i grov sjø. Vi har flere muligheter for å bringe folk trygt og sikkert om bord med automatiske leidere med solide rekkverk, heiser eller kraner, sier Sandvik.

Verftet som eies av Jens Ulltveit Moe har kapasitet til  å bygge ti katamaraner i året, og Sandvik har håp om kontrakt for bygging av nytt vindparkskip før jul i år. Fra før har Umoe levert to vindparkskip som er i drift fra Esbjerg i Danmark og fra Adwen i Tyskland.