Wärtsila hybridsystem om bord i "Viking Princess". Foto: Wärtsila

Runder av 15 år med batterisamarbeid

Etter 15 år med forskning på batteri, brenselceller og hybridløsninger melder DNV GL, Eidesvik Offshore og Wärtsilä Norway at de avslutter samarbeidsprosjektet “FellowSHIP”. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Det har vært et produktivt prosjekt, uttaler Bjørn-Johan Vartdal, Maritime Programme Director for Technology i DNV GL på klasseselskapets hjemmesider. 

Prosjektet begynte å utforske bruken av maritime brenselceller i 2003, og i 2010 ble en brenselcelle  installert i supplyskipet “Viking Lady”, før fokuset begynte å dreie seg mot batteriløsninger. Nå som klasseregler er på plass og batteriløsninger kommersialisert anser samarbeidspartene tiden moden for å avslutte kapittelet om FellowSHIP. 

-Eidesvik vil fortsette å se etter de mest innovative og miljøvennlige løsningene for skipsdesign og operasjoner. Men det er klart at oppgraderingen av fire fartøy til hybrid siden 2016 ikke ville skjedd om vi ikke hadde resultatene og erfaringene fra FellowSHIP-prosjektet å lene oss på, sier Vermund Hjelland, Vice President Technology and Development i Bømlo-rederiet i en pressemelding.

Les også: Øker generatorkapasiteten når de skifter til batteri

Tidligere i år ble blant annet “Viking Princess” tildelt en miljørpris av  britiske Offshore SupportJournal fordi det var det første slipet i verden hvor en generator ble erstattet med batteripakke.