Illustrasjon: Knud E. Hansen

Rolls-Royce vinner kontrakt til ni Ro-Ro fartøy

Rolls-Royce Commercial Marine har signert en stor kontrakt med det kinesiske verftet Nanjing Jinling om å levere propulsjonssystem til ni fartøy som skal bygges for italienske Grimaldi Group.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det melder Rolls-Royce. 

De ni avanserte Ro-Ro fartøyene blir 238 meter lange og er designet for å kunne frakte 7.800 meter med rullende enheter, noe som tilsvarer cirka 500 trailere. Skipene er kjent som "Grimaldi Green 5th Generation", og vil bli hybride ved å kombinere fossilt drivstoff for drift med batterikraft når skipene er i havn. Skipsdesignet leveres av Knud E. Hansen i Danmark.

– Vi gleder oss til å jobbe videre med dette oppdraget. Så langt har samarbeidet mellom verftet, rederiet og våre involverte medarbeidere i Kina, Italia og de nordiske landene vært veldig godt. Det betyr at vi har et ypperlig utgangspunktet for fremtidig suksess i dette prosjektet, sier Ottar Ristesund, SVP Propulsion Sales i Rolls-Royce Commercial Marine.

Rolls-Royce skal blant annet levere sitt Promas-system til fartøyene. Illustrasjon: Rolls-Royce

300 millioners kontrakt

Leveransen fra Rolls-Royce omfatter styremaskiner og Promas-systemet. Promas integrerer ror og propell til ett system, utviklet for å gi best mulig hydrodynamisk effekt. Systemet gir mindre tap av energi og mer kraft til selve propellen, og bidrar dermed til lavere forbruk av drivstoff. Promas er et veletablert og testet produkt utviklet av Rolls-Royce-avdelingen i Kristinehamn i Sverige, mens styremaskinene skal leveres fra Brattvåg på Sunnmøre.

Den samlede kontraktsverdien for Rolls-Royce Commercial Marine er i underkant av NOK 300 millioner. Levering vil skje fra 2019 og frem til siste fartøyet i serien er planlagt levert i 2021.