«Røstnesvåg» - Ny hekktråler til Lofoten Havfiskeselskap

Skipsrevyen nr. 1/1972: Lofoten Havfiskeselskap A/S i Stamsund overtok i januar sin nye hekktråler «Røstnesvåg», byggnr. 35 fra A/S Storviks Mek. Verksted, Kristiansund N.

Fartøyet er en ren hekktråler av verkstedets type “R-155 A”, 299 br.tonn, bygget til klasse i DNV + 1A1 “Hekktråler C” og etter Skipskontrollens bestemmelser for fiske på fjerne farvann.

Hoveddimensjoner:

Lengde o.a. 46,45 m
Bredde p.s. 9,00 m
Dybde i riss til tråldekk 6,50 m

Båten har to gjennomgående dekk, maskinrom akter, dekkshus og styrhus forut. Lasterommet for fisk er midtskips, under hoveddekket, isolert for 25 minusgrader C og 28 kubikkmeter netto. Aktenfor innredningen på hoveddekket finnes arbeidsrom for behandling av fisken.

«Røstnesvåg» er fremdeles i drift (2021/22). Foto: Fiskebat.no

Dekksmaskineriet fra Hydraulikk Brattvaag består av hydraulisk drevne trålvinsjer med hovedtrommel for 1000 favner 3-toms wire, to hjelpetromler og to nokker, anbrakt aktenfor dekkshuset. Anker og sveipevinsj er plassert under bakken. To  hydraulisk drevne capstans på 3 tonn er plassert på akterdekket, og på båtdekket er plassert en notrull drevet av to hydrauliske motorer som igjen står koblet i serie med de øvrige trålvinsjer. Notrullen er det nyeste og mest arbeidsbesparende for drift med flytetrål i en operasjon. Den hiver inn såvel wire som hele flytetrålnoten i en operasjon. For drift av de hydrauliske pumper er installert et Framo sentralgear.

Hovedmotoren er en Deutz diesel, 8-sylindret rekkemotor, enkeltvirkende 4-takt med supercharge. Kont. ytelse er 1500 HK v/380 o/min., direkte koblet til vripropellanlegget.

For den elektriske kraftproduksjonen er installert to Deutz hjelpemotorer, 6-syl., 4-takt, på 200 HK v/1500 o/min. tilkoblet hver sin 165 kVA generator samt en hydraulisk pumpe som kan drive samtlige vinsjer i eventuelle nødsituasjoner eller under forhaling av skipet.

Innredningen består av 1-og 2-mannslugarer, og til tak og skott er over alt benyttet Fibotex innredningspaneler.

«Røstnesvåg» er utstyrt med de mest moderne elektroniske instrumenter, og vi nevner Forskerlodd, trålskop, tråløye og radiostasjon samt VHF av Simrad fabrikat, gyrokompass, autopilot, automatisk peiler, 2 stk. Decca radar og Decca Navigator.

Gudmoren for «Røstnesvåg» var fru Rikka Benjaminsen fra Røstnesvåg på Værøy i Lofoten, og skipper ombord var Bodø-mannen Svein Hansen.