Hurtigrutens nybygde hybridskip blir det første skipet noensinne som døpes i Antarktis. Dåpen skjer senere i høst. Foto: ESPEN MILLS/Hurtigruten

«Roald Amundsen» døpes i Antarktis

Hurtigrutens nye hybridskip, MS «Roald Amundsen»  blir det første skipet noensinne som skal døpes i Antarktis.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

MS «Roald Amundsen» er verdens første hybriddrevne cruiseskip, det første cruiseskipet i verden som har seilt kun på batterikraft – og snart det første skipet i verden som er døpt i Antarktis. 

Den helt spesielle dåpen skal skje i begynnelsen av november, under hybridskipets første ekspedisjonscruise til Det hvite kontinentet.

- Vi kan ikke tenke oss et bedre og mer passende å døpe et så unikt skip som MS «Roald Amundsen» enn Antarktis, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Roald Amundsen. Foto: Nasjonalbiblioteket

Døpes i is – med is

Skipet er oppkalt etter den norske nasjonalhelten Roald Amundsen som var den første til å seile gjennom Nordvestpassasjen, den første som nådde Sydpolen og den første som beviselig har nådd Nordpolen. Under dåpsseremonien i Antarktis tar Hurtigruten opp arven etter Amundsen. MS «Roald Amundsen» skal nemlig døpes med et ritual brukt av polarhelten selv:

Da Amundsen døpte polarskuta «Maud» i 1917, byttet han ut den tradisjonelle champagneflasken med en isklump.

Hoveddata:

  • Navn: «Roald Amundsen» 
  • Verft: Montex Shipyard (Gdansk, Poland), Kleven Shipyard (Ulsteinvik, Norway)
  • Byggenummer: 400
  • Design: Rolls-Royce Marine / Espen Øino
  • Lengde: 140 meter
  • Bredde: 24 meter
  • Tonnasje: 20 889 
  • IMO-nummer: 9813072
  • Rederi: Hurtigruten AS
  • Motor: 4x Bergen B33:45L fra Rolls-Royce
  • Thrustere: Rolls-Royce Marine
  • Generator: Rolls-Royce Marine
  • Navigasjon og kommunikasjon: Hareid Group
  • Brannslukningsutstyr: Erling Haug AS
  • Livbåter: Viking Life Saving Equipment
  • Elektrisk installasjon: Hareid Elektriske Teknikk

- For å hedre Roald Amundsen og den unike arven etter de norske polarheltene, tar vi opp igjen dette ritualet. Med vår over 125 år lange historie, skal vi bruke historiens første skipsdåp i Antarktis til å vise vår respekt for havet, miljøet og både tidligere og nålevende utforskere, sier Skjeldam.

Hurtigruten har foreløpig ikke avslørt hvem som blir MS «Roald Amundsen» gudmor.

MS Roald Amundsen er verdens første hybriddrevne cruiseskip, og har skapt overskrifter verden rundt som et utstillingsvindu for norsk skipsbyggingskunst og maritim teknologi.

Batteripakkene skal hovedsakelig brukes til å støtte lavutslippsmotorene. Det vil redusere CO2-utslippene med mer enn 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip av samme størrelse.

I slutten av juni skrev Hurtigrutens nybygde skip maritim historie, da hun som det første cruiseskipet i verden seilte på kun batteri.