Gå til innhold
Annonse
Årets Ship of The Year er MS «Ro Vision». Foto: Larsnes Mek
Årets Ship of The Year er MS «Ro Vision». Foto: Larsnes Mek

- Ship of the Year 2020 går til en fartøystype hvor Norge er verdensledende både på teknologi og design, sa fiskeri- og sjømatminister Odd Emil Ingebrigtsen da han delte ut den prestisjetunge prisen i Bergen onsdag.

Annonse

- Brønnbåtflåten fortsetter fremover, og årets vinner viser at det satses på lavere utslipp og økt sikkerhet, sa Ingebrigtsen, og berømmet grunnleggeren av rederiet Rostein; Odd Einar Sandøy, som en av pionerene for denne næringen.

Brønnbåten “Ro Vision” er bestilt av Rostein AS og bygget ved Larsnes Mek. Verksted AS og designet av Skipskompetanse AS.

- Vi har drevet med brønnbåter i 32 år, og har i de årene bygget 25 nybygg. Det har vært en eventyrlig utvikling for oss. Å toppe dette med først å bli nominert, og deretter vinne, er helt fantastisk, sier reder Odd Einar Sandøy i Rostein.

- Årets Ship of the Year har en hybrid fremdriftsløsning, og er utstyrt med den nyeste teknologien for denne typen skip, sier juryens leder og ansvarlig redaktør i Skipsrevyen, Gustav-Erik Blaalid.

- «Ro Vision» blir standarden på rederiet sine nybygg. Seinere kan det bli aktuelt å bygge om eksisterende fartøy i henhold til denne standarden. Dermed vil den totale miljøgevinsten være stor. Samtidig er prisen en stor anerkjennelse til brønnbåtnæringen som har frembragt norsk skipsteknologi og design til å bli verdensledende, sier Blaalid.

Administrerende direktør Jarle Gunnarstein ved Larsnes Mek sier for dem på verftet er dette utrolig kjekt.

- Det viser at våre ansatte bygger båter i verdensklasse! Vi har hatt et veldig godt samarbeid med Rostein i mer enn 11 år. Men om det var stas å bli nominert, så er det enda artigere å vinne, legger han til.

Daglig leder Per Jørgen Silden i Skipskompetanse sier det er en stor anerkjennelse for dem at et fartøy de har designet vinner denne prisen.

- Jeg synes personlig det var på høy tid at en brønnbåt ble nominert. «Ro Vision» viser hvilken stor utvikling det har vært i brønnbåtnæringen, sier Sliden.

Ship of The Year er bransjens mest prestisjetunge fagjuryerte pris for norsk skipsteknologi og innovasjon. Prisen tildeles årlig til et norskbygget skip, ved et norsk verft. Det er Skipsrevyens lesere som hvert år nominerer kandidatene til årets skip og det er en fagjury som foretar kåringen. Skipsrevyens samarbeidspartnere for Ship of the year er NME (Norske Maritime Eksportører, NTNU (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet), Norges Rederiforbund, Norsk Industri, Maritime Bergen, Norske Skipsverft og Maritimt Forum.

For ytterligere spørsmål kontakt: 

Gustav-Erik Blaalid

gustav@skipsrevyen.no 

Tlf: 91639142

Annonse