Gå til innhold
Annonse
Bolaks sitt fartøy Egil liggende i Vågen i Bergen. Foto: Andrea Bærland.
Bolaks sitt fartøy Egil liggende i Vågen i Bergen. Foto: Andrea Bærland.

I et marked med små marginer gjør Ronald Hellenes og Risnes Marine Craft det de kan for å skille seg ut og levere praktiske og driftssikre fartøy til oppdretterne. 

Annonse

- Det er knallhard konkurranse, i et marked med flere titalls aktører og prisbevisste kunder. Det er små marginer, sier Ronald Hellenes i Risnes Marine Craft til Skipsrevyen.

Siden 1987 har Risnesbåtene hatt rykte på seg for å være kvalitetsfartøy i oppdrettsnæringen.

– Målet er alltid at den neste Risnesbåten skal være bedre enn den forrige, uttaler Hellenes.

For å oppnå det målet velger han sine leverandører med omhu, gjerne norske. De norske leverandørene får han gjerne til å reise ned til partnerverftet PTS Ltd i Szczecin i Polen som bygger de større fartøyene selskapet leverer.

Ronald Hellenes, daglig leder i Risnes Marine Craft. Foto: Andrea Bærland
Ronald Hellenes, daglig leder i Risnes Marine Craft. Foto: Andrea Bærland

- Dersom det skulle være noen reklamasjoner synes jeg det er greiest å forholde meg til norske leverandører på utstyret, sier Hellenes.

Kvinnheringen legger til at han selv seiler alle båtene PTS bygger for Risnes hjem, da får han testet sjødyktigheten og notert endringer han kunne tenkt seg å gjøre til neste bygg.

Les også: Frå Polen til Bolaks med ny røkterbåt

“Egil” til Bolaks

Ved bryggen i Bergen ligger røkterbåten M/S ”Egil” som straks er klar for overlevering til oppdrettsselskapet Bolaks. Til dette fartøyet har blant annet Ertec fra Tvedestrand reist ned for å installere vinduer med smale rammer for god sikt.

– Vi har en designfilosofi om at det skal være 360 graders sikt fra styrhuset på båtene våre, forteller Hellenes, og påpeker at det blant annet er helt bevisst at det ikke er noen søyler eller annet som kan hindre sikten i styrhuset på båten.

Risnes Marine Craft er skreddersydd i tett samarbeid mellom rederen og industridesigneren Melk Design AS. Glesvær Ship Design på Straume er skipsteknisk konsulent og utarbeider alle arbeidstegninger når designet er på plass. Et annet viktig designelement er skillet mellom rene og skitne soner som er viktig i oppdrettsnæringen. Dermed er det første rommet man kommer inn i i fartøyet en garderobe. Hellenes påpeker at det også er innvendig adgang til maskinrom.

- Normalt er disse tilgjengelige gjennom en luke ute på dekk på denne typen fartøy, sier han.

I tillegg til funksjonalitet og god sikt har båtbyggeren fra Rosendal fokus på komfort.

– Disse båtene fungerer jo ofte også som et slags pauserom  for de som jobber ute på merdene, så da er det viktig å kunne sitte godt, og det er hyggelig med et bra lydanlegg og tv.

Ønsker norsk serieproduksjon

Et annet tiltak Risnes Marine Craft har gjort for å skille seg ut i markedet er utviklingen av modellen Kalven-8. 

– Det er kostbart å holde alle lærlinger, vikarer og deltidsansatte med sertifikater for båter større enn åtte meter. Derfor har vi sett et marked for en mindre båt en trygg plattform, som de kan operere ute ved merden.

Denne båttypen har Risnes Marine Craft sa langt levert to av, og har ytterligere fire under bygging, hvor alt arbeidet utføres i Norge, nærmere bestemt i Rosendal i Kvinnherad. 

– På sikt håper vi å få til en serieproduksjon av Kalven, legger han til.

Annonse