UT 755 LN design, her Rem Spirit.

Rem bygger seg opp igjen etter delingen

Rem Offshore ASA i Fosnavåg har kjøpt sin andre nybyggingskontrakt hittil i år. Det dreier seg om et plattformforsyningsskip som bygges ved Drydocks World i Indonesia.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det er verftet som selger skipet, identisk med sitt bygg nr. 192. Forventet levering skjer i august i år. Skipet er et PSV-fartøy av typen UT 755 LN. I en børsmelding blir prisen oppgitt til markedsvilkår.
Den 30. mars i år overtok rederiet M/S REM FORTUNE, som ble kjøpt fra Global Offshore Services Pte i februar som bygg nr. 342 ved Keppel-verftet i Singapore. Dette skipet er av MT 6012 design. Skipet seiler nå fra Singapore til Norge for å gå inn på en kontrakt med Shell Norge for 120 dager, med opsjon på 120 dager til.
I tillegg har rederiet under bygging et ankerhåndterings/forsynings/slepefartøy av typen AH 12 som skal leveres fra STX i juli i år.
Avgjørelse på søksmål i juni
Dermed er Rem Offshore ASA i full gang med å bygge opp igjen flåten etter delingen der storaksjonær Solstad Rederi AS overtok deler av flåten etter avtalt deling av eierinteressene.
I juni skal Sunnmøre Tingrett i Ålesund behandle gyldigheten av generalforsamlingen i forbindelse med delingen av Rem. To minoritetsaksjonærer har tatt ut søksmål mot både Rem Offshore ASA og Solstad Rederi AS i forbindelse med delingen.
Godt resultat og utbytte
I første kvartal i år oppnådde Rem Offshore driftsinntekter på 92,2 millioner kroner, mot 250 millioner i tilsvarende periode i 2009. Men den gang var resultatet inkludert en salgsgevinst på vel 152 millioner. I år er det ikke bokført salgsgevinster.
Driftsresultatet etter avskrivninger ble vel 45 millioner, mot vel 200 millioner i første kvartal i fjor. Resultat før skatt beløper seg til 25,5 mot nær 193 millioner i tilsvarende periode i fjor. Styret har fremmet forslag om kroner 1,50 i aksjeutbytte.
Solid pengebinge
Rederiets økonomiske situasjon er sterk, etter at det ble tatt opp et obligasjonslån på 300 millioner kroner i januar i år. Ved utgangen av første kvartal hadde rederiet 548,4 i millioner i kontantbeholdning. I tillegg har man 109 millioner i kortsiktige likvide investeringer. Total likviditetsbeholdning beløper seg dermed til 657,4 millioner kroner.
Egenkapitalandelen er steget fra 39,3 til 44,9%. I kroner ligger den nå på 1,24 milliarder.
Flåten består av åtte skip, hvorav tre MPSV, fire PSV og ett AHTS-skip.
Flåten hadde en utnyttelsesgrad på hele 99,1 prosent i første kvartal. Det er mer enn seks prosent bedre utnyttelse enn i første kvartal i fjor.