Cruiseskip er nå størst ved norske verft. Foto: Sigbjørn Larsen.

Rekordstor kontrahering av cruiseskip

Aldri før er det kontrahert så mange cruiseskip ved norske verft. – Norske verft bygger nå cruiseskip for over 12 milliarder kroner, og har blitt den største oppdragsgiveren for norske verft, sier Lars Gørvell-Dahll i Norsk Industri til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

- Cruiseskipene har reddet norsk verftsindustri!, sier Gørvell-Dahll i Norsk Industri. Over 100 nye cruiseskip skal bygges på verdensmarkedet i årene som kommer, og flere av dem skal bygges i Norge. - Sannheten er at vi aldri før har bygget cruiseskip i Norge! Det er helt nytt for oss, sier Gørvell-Dahll. Det første norskbyggede cruiseskipet er ikke levert enda! Cruisemarkedet har likevel fått enorm betydning for norske verft og har på mange måter overtatt for nedgangen i offshore. Hva skulle vi gjort uten dem? Cruiseskipene har reddet oss! sier Gørvell-Dahll.

Bygger cruiseskip for over 12 milliarder

12 nye store cruiseskip er allerede kontrahert ved norske verft, viser tall fra Norsk Industri. Hvert av disse store cruiseskipene representerer skip til en verdi av rundt 1 milliard kroner, opplyser Gørvell-Dahll. Over 50 prosent av ordrereserven ved norske verft er nå cruiseskip, ifølge Gørvell-Dahll. Cruiseskipene har dermed tatt over som den største oppdragsgiveren for norske verft.

Økende etterspørsel

 - Vi ser en sterk vekst i kontraheringen av nye cruiseskip både i Norge og på verdensmarkedet, bekrefter cruiseekspert Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge til Skipsrevyen. Av over 100 nye cruiseskip som skal kontraheres på verdensmarkedet frem til 2027 så skal flere bygges i Norge. - Ny teknologi, nye miljøkrav og sterk vekst i markedet er blant årsakene til den økende etterspørselen, sier Pedersen.

Har restrukturert fra offshore til cruise

Inntrykket befestes ytterligere av administrerende direktør Wenche Nistad i GIEK som i et intervju med Skipsrevyen Magasinet forteller at norsk verftsindustri har restrukturert fra offshore til cruisemarkedet. Fra sin posisjon i GIEK ser Nistad hvilke prosjekter som det søkes finansiering om i tiden som kommer. Vard er et av de norske verftene som har lykkes med å kapre internasjonale markedsandeler for nybygg i cruisemarkedet. Vard bygger seks nye cruiseskip for franske Ponant med ytterligere opsjoner på flere cruiseskip i de kommende år. Kleven har to nye explorerskip under bygging for Hurtigruten. Ulstein bygger passasjerskipet for Color Line som skal trafikkere strekningen mellom Sandefjord og Strømstad, og et cruisskip for Lindblad Explorer. Vard Langsten bygger cruiseskip for Hapag-Loyd. Norske verft er dermed i ferd med å kapre verdifulle markedsandeler av det internasjonale cruisemarkedet, ikke minst hva gjelder byggingen av de nye cruiseskipene.

Hva er et cruiseskip?

Spørsmålet stilles av Gørvell-Dahll i Norsk Industri. Er den nye Future of the Fjords med 400 passasjerer om bord på Nærøyfjorden et cruiseskip? Det er jo mange turister om bord.Skipet tilbyr cruise i Nærøyfjorden. Hva med de fire nye skipene til Havila som er designet av Havyard og skal trafikkere deler av kystruta? spør vi. Er det cruiseskip? Utlendingene har jo tradisjonelt løst cruisebillett til denne strekningen. Det er ikke alltid lett og trekke grensen. – Hvis vi da ser på de virkelig store nye cruiseskipene til rundt milliarden så er det 12. Hvis vi tar med alle passasjerskipene så har jeg 23 på min liste, sier Gørvell-Dahll.

Marked i vekst

25,8 millioner mennesker drar på cruise hvert år. De største cruisedestinasjonene er Karibien, Middelhavet og Europa. Norge har en sterk posisjon i det internasjonale cruisemarkedet og hadde i 2017 en markedsandel på 2,9 % av det globale markedet, opplyser Tor Johan Pedersen i Innovasjon Norge, til Skipsrevyen. Det betyr at Norge kaprer markedsandeler i cruisemarkedet også på verdensbasis.

Bergen er Norges største cruisehavn

I Norge er det Bergen som er den største cruisehavnen. Deretter følger Stavanger, Ålesund, Geiranger og Flåm.Tyskland og Storbritannia er de største og viktigste markedene for Norge, både i antall passasjerer og omsetning. Det har kommet et løft fra USA. Det henger sammen med Viking snur i Bergen og bedre flyruter til USA, sier Pedersen.

Prognosene for 2018 viser en økning i antall passasjerer til Norge og besøkstallet vil igjen kunne nærme seg 3 millioner dagsgjester fra cruise. Mye av denne veksten kommer på vår og høst og ikke midt på sommeren hvor det allerede er et stort antall besøkende både cruise og landbaserte gjester på våre mest populære destinasjoner. Den seneste undersøkelsen Innovasjon Norge har gjort på cruiseturisters forbruk, viste at de i gjennomsnitt brukte 860,- per person per ilandstigning. Cruisetrafikken skiller seg fra landbaserte turister ved at de kommer sjøveien og benytter dermed i liten grad landbasert overnatting, med unntak av ved snu havn operasjoner hvor også overnatting er involvert. Utover dette benytter landbaserte turister og cruiseturister seg mye av de samme tilbudene.

Viktig for mange deler av næringslivet

Cruisenæringen er blitt en stor og viktig del av norsk reiseliv, seier Pedersen. Cruisetrafikken involverer et stort spekter av aktører fra ulike deler av norsk næringsliv som lostjenester, havner, skips og utflukts agenter, destinasjonsselskaper, opplevelsesbedrifter, aktivitetsbedrifter, kulturbedrifter og ikke minst annen næring som transport, handel, overnatting og guidetjenester.