Ottar J. Aare, direktør i Hurtigbåtforbundet. Foto: Vibeke Blich

Rekordoppmøte på Hurtigbåtkonferansen

HURTIGBÅTKONFERANSEN 2018: Direktør i Hurtigbåtforbundet, Ottar J. Aare, melder om rekordhøyt antall deltagere på årets Hurtigbåtkonferanse. – Vi hadde over hundre påmeldte i år, og jeg tror det høyaktuelle miljøtemaet er årsaken. Det ligger et marked og et forretningsområde i dette med miljøforbedring, hevder han. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Aare ser for seg at vi på et tidspunkt havner på hydrogen for hurtigbåt fordi batteri har sine begrensninger.

- Noen båtruter kan driftes på maks ti nautiske mil per dag, men så det gjerne lades i begge ender, og da går det jo utover effektiviteten, sier han til skipsrevyen.no.
Forsiktig optimist

Han legger til at også hydrogen som alternativ har sine utfordringer i og med manglende regelverk.
- Vi har ikke et regelverk og kanskje heller ikke teknologien helt på plass enda, men det vil det nok være om noen år, tror Aare som sier han er mer optimistisk enn han var under fjorårets Hurtigbåtkonferanse.
- Det har skjedd mye på et år. Her på konferansen i år har vi hørt om at folk kan levere løsninger allerede i dag. Vi har sett bilde av brenselsceller på 100 kwh som ikke veier mer enn 100 kilo og ser ut som en koffert, sier han og legger til: - Teknologien er der nok, men igjen er det dette med regelverk. Hydrogen kan høres farlig ut, som noe vi nødvendigvis ikke har kontroll over. På den annen side fins det skeptikere til at vi skal flytte 10 ganger så mye effekt eller konsentrert energi inn i et batteri som vi har i dag. Den problematikken har nødvendigvis ikke fått det fokus det burde, sier han.
- Vi har ikke nok strøm til elektrifiseringen
Når det gjelder infrastruktur mener Aare at hurtigbåtsegmentet har en fordel sammenlignet med  andre skipssegment fordi den er stasjonær, og går inn og ut fra samme plassen daglig. Aare fikk seg ingen direkte overraskelser under konferansen, men mener han fikk svar på et essensielt spørsmål, nemlig det om vi har strøm eller effekt nok til elektrifiseringen:
- Det var et tydelig svar vi fikk fra Mørenett. Hvis alt som går på diesel i dag skal over på elektrisk, så mangler vi 100 twh. Vi kan ikke gjøre alt elektrisk. Da står vi igjen med ande energiformer som hydrogen, og LNG i en overgansgperiode.