Regjeringens maritime strategi: Bakkestart for rederiene i maritim satsing

- Regjeringen har lagt frem sin maritime strategi- "Stø kurs". Maritimt Forum deler visjonen om at Norge skal være en verdensledende maritim nasjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Regjeringen har lagt frem sin maritime strategi – ”Stø kurs”. Maritimt Forum deler visjonen om at Norge skal være en verdensledende maritim nasjon. Det er mye positivt i strategien, men vi frykter konsekvensene av at regjeringen samtidig svekker rederienes investeringsevne med det skatteopplegget som kommer i statsbudsjettet på fredag, sier daglig leder i Maritimt Forum, Jørn Prangerød.

– Hvis det viser seg at konsekvensene av skatteomleggingen er mer alvorlig enn det som var kjent da beslutningen ble fattet, håper jeg at Stortinget er villige til å vurdere overgangsordninger som gjør det mulig å oppfylle regjeringens visjon for de maritime næringer, sier Prangerød.

– Skal vi nå våre felles målsettinger er vi også avhengig av sterke rederier i Norge. Det er rederienes risikokapital og ideer i et dynamisk samspill med med designere, skipsverft, utstyrsprodusenter og resten av klyngen, som gir grobunn for ny teknologi, innovasjoner og mer miljøvennlige løsninger. Myndighetenes viktigste oppgave er å legge til rette for at alle ledd i den maritime klyngen har konkurransedyktige og forutsigbare rammebetingelser for å fortsette dette samspillet i og fra Norge. At regjeringen legger likeverdige rammebetingelser med våre naboer i Europa til grunn for fremtidig aktivitet er derfor svært gledelig, men også helt nødvendig.

– Maritimt Forum er tilfreds med at regjeringen trygger kompetansebaserte arbeidsplasser til sjøs gjennom egne ordninger for sjøfolk. Norske sjøfolk må ha likeverdige rammevilkår med sjøfolk i våre naboland. Den tyngden regjeringen legger til grunn for økt miljøsatsing er både viktig og riktig. Det er den samlede kunnskap og kompetanse som ligger i det maritime fellesskapet i Norge som faktisk kan gjøre en forskjell i internasjonal skipsfart på miljøområdet. Den miljømessige fordelen med å få større del av varetransporten fra vei til sjø er åpenbar. Maritimt Forum vil jobbe aktivt fremover for at nærskipsfartens muligheter i Norge skal komme bedre frem i lyset, avslutter Prangerød.