RS

Redningsskøyta "Utvær" trenger frivillig mannskap

Redningsselskapets RS “Utvær” som går utenfor Mongstad, trenger nå mer frivillig mannskap for å være bemannet året rundt. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Operativ leder for sjøredningskorpset på Mongstad, Bertil Isaksen sier intensjonen er at skuta skal være bemannet hele året.

- Vi har behov for mer frivillig mannskap. Vi klarer bemanning store deler av året i dag, men ikke ikke hele dessverre, sier han, og legger til at de da har frivillig mannskap på hjemmevakt som har en alarmtid på 30 minutter til de skal være i båten, sier Isaksen.   
Bygger ut sjøredningskorpset
De om lag 40 frivillige som er med i dag består blant annet av sjøfolk, offshorearbeidere og Equinor-ansatte ved rafinneriet på Mongstad.  

- Vi er i en fase der vi holder på å bygge opp korpset litt. I redningsselskapet får du den opplæringen du trenger for å være om bord, sier Isaksen.

Han er selv offshorearbeider, og bruker fritiden når han er hjemme til å være frivillig i korpset.

- Det fine er at du ser du hjelper folk i en en vanskelig situasjon. Det er samfunnsnyttig. Samtidig gir og det å være på sjøen meg mye, medgir han.

Givende fritid

Rune Løvold er også en del av besetningen på “Utvær” på sjette året, og anbefaler flere på gjøre det samme.

- Det er veldig givende å være med. Nå trenger vi 10-20 aspiranter som vil ofre litt av fritiden sin. I Redningsselskapet får man god kursing i førstehjelp og bruk av båt, sier Løvold.
 

Visse krav
For å være mannskap på redningsskøyte stiller Redningsselskapet visse krav. Man må for eksempel være mellom fylte 18 og 57 år, ha plettfri vandel, fargesyn og kunne svømme Du må være i god fysisk form, samt ha BMI på under 33.

Disse kravene gjelder ikke som frivillig land, så tilfredsstiller du ikke kravene til operativ frivillig, har vi brukt for deg på land.

Som båtfører må du ha en gyldig helseattest for sjøfolk. Du må også ha D5L sertifikat. Dette sertifikatet er beviset på at du innehar nok kunnskap innen navigasjon, navigasjonsmidler, sjøveisregler/brovakthold, skipslære, sikkerhet og teknologi/motorlære til å føre en redningsskøyte.

Som matros og bestmann trenger du kun båtførersertifikat eller høyere nautisk utdannelse. Aspirantene trenger ikke dette.