Om 20 år kan det bli mer plast enn fisk i havet, sier Morten Andersen fra organisasjonen Havets Venner. Foto: Havets Venner.

Rederiforbundet vil ha internasjonal dugnad mot plast i havet

- Rederiene og resten av den norske maritime klyngen, står klare til å delta i en bred internasjonal dugnad for å forbedre miljøtilstanden i verdens havområder med mål om å fjerne plast i havet, sier Harald Solberg i Norges Rederiforbund til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det havner åtte millioner tonn plast i havet hvert år viser rapporten «Et renere hav» fra Rederiforbundet. Dersom vi ikke setter i verk tiltak er det anslått en firedobling av plastforsøplingen innen 2050, heter det i rapporten.

Stammer fra land

Utfordringene med forsøpling av havene våre stammer fra land, og problemet må dermed også først og fremst løses gjennom en rekke tiltak på land. Samtidig har skipsfarten både et ansvar for, og muligheter til å finne løsninger som kan bidra til å løse en av våre største utfordringer.

Forsøplingen kjenner ingen landegrenser

Tilførsel av marin forsøpling i verdenshavene kjenner ingen landegrenser. Mye praktisk opprydding kan og bør gjennomføres nasjonalt i egne havområder og på egne strender, men marin forsøpling er en global utfordring som må løses med koordinert, internasjonal innsats.

Vil ha internasjonal dugnad

-Vi mener det trengs økt innsats og nye politiske virkemidler for et renere hav, sier Solberg. Rederiene og resten av den norske maritime klyngen, i nært samspill med forskningsmiljøene og myndighetene, står klare til å delta i en bred internasjonal dugnad for å forbedre miljøtilstanden i verdens havområder med mål om å fjerne plast i havet. På veien mot målet må det etableres en markedsmekanisme for å utvikle en helhetlig verdikjede for plast i havet, foreslår rederiforbundet.

Kina, India og Afrika er blant miljøverstingene

– Hele 90 prosent av alt plastavfallet vi finner i verdenshavene kommer fra elver vi finner i Kina, India og Afrika viser forskning, og det ser dessverre ut som om lite gjøres hverken politisk eller på frivillig plan for å stoppe galskapen som er i ferd med å kvele livet i havet, hevder Martin Andersen fra den nystartede organisasjonen Havets Venner.

Elvene er tilførselsveiene

Det er fra de store elvene som Niger i Afrika, Yangze, Yellow, Haihe og Mekong i Kina, og Ganges i India vi ser mesteparten av søppelet i verdenshavene kommer fra, og årsaken er at disse elvene er blant de lengste elvene i verden og strekker seg gjennom veldig folkerike områder, sier Andersen.

Tyske forskere foreslår halvering av søppelplasser ved elvene

Ifølge forskere ved Helmholtz senteret for miljøforskning i Tyskland ville en halvering av søppelplass i kjerneområdene rundt disse elvene være en miljømessig suksess alene, og man mener det ville være mulig å oppnå dette ved å spre informasjon om problemet, og innføre rutiner for søppelkontroll.

Elven Yangtze alene står for tilførselen av ca 1.5 millioner tonn søppelplass i verdenshavene hvert år, og om man kunne få den Kinesiske stat til å ta problemet på alvor ville en halvering av forsøplingen av Yangtzen kunne merkes verden over, sier Andersen.

Kan bli mer plast en fisk i havet

Vår verden er helt avhengig av havet og store deler av verdens befolkning har havet som sin hovedkilde til mat og arbeid, og dersom vi fortsetter i samme takt som vi har gjort til nå vil det om ca 20 år være mer plast i havet en fisk noe som vil få katastrofale konsekvenser for alt liv på denne planeten, slutter Andersen.

Rederiforbundet med oppfordring til norske myndigheter

-Ta en internasjonal lederrolle for å rydde plast i havet. Slik lyder oppfordringen til norske myndigheter fra Harald Solberg i Rederiforbundet. Inviter rederiene og den norske maritime klyngen til en internasjonal dugnad for å fjerne plast i havet. Etabler en markedsmekanisme som kan utvikle en helhetlig verdikjede for å fjerne plast i havet, og pålegge kommunale havner å etablere avfallsplaner for å håndtere plastavfall på en bedre måte, ved blant annet å legge til rette for økt bruk av resirkulering som del av en verdikjede, oppfordrer Solberg.