Den 67 meter lange og 15 meter brede «Cape Arkona» skal etter planen sette kursen mot Perth, Australia i løpet av den kommende uken. Foto: Båtbygg AS.

Overleverte det første multifunksjonsfartøyet

Båtbygg AS har overlevert «Cape Arkona» til Austral Fisheries. Båten skal primært drive fangst etter patagonsk tannfisk i Sørishavet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet «Cape Arkona» med byggnr. 008 er utviklet i nært samarbeid mellom Austral Fisheries, Båtbygg og Skipskompetanse. Skroget er bygget av Marine Projects i Gdansk.

- Dette er det første multifunksjonsfartøyet av sitt slag, den er rigget for autoline, teiner samt tråling og har mulighet til å kombinere alle disse typene fiskeri på en og samme tur. Primært skal fartøyet drive fangst etter patagonsk tannfisk i Sørishavet, men det skal også tråle etter isfisk og andre arter som rederiet har kvoter på, skriver Båtbygg i en pressemelding.

Det forventes at den 67 meter lange og 15 meter brede båten setter kursen mot Perth, Australia i løpet av den kommende uken.

- Etter at fiskeriregistrering er gjennomført så vil fartøyet gå videre til Mauritius for å ta om bord agn og mer utstyr før det går mot fiskefeltene rundt Heard- og McDonaldøyene i den antarktiske delen av Indiahavet.

Grunnet den pågående Covid-pandemien og den lange seilasen tilbake til Australia så ble det besluttet å ikke gjennomføre åpent skip eller dåpsseremoni i Norge, melder verftet.

Hoveddata:

  • Navn: «Cape Arkona»
  • Verft: Båtbygg AS
  • Byggenummer: 008
  • Design: Skipskompetanse SK4260
  • Lengde: 66,9 meter
  • Bredde: 15 meter
  • Rederi: Austral Fisheries
  • Motor: 2 x Pon Power CAT 3516C/ CAT 3512C på hhv 1825KW og 1250KW
  • Gear: ACGTS 1100/PF500/PF511-1C, Brunvoll Volda AS
  • Propell: CP95/4 P, Brunvoll Volda AS
  • Tråler vinsj: TWS-7525EM, Rapp Marine AS
  • Generator: Pon Power CAT C32 Acert, Caterpillar
  • Batteripakke. Corvus, Elmarin AS

Utstyr: 

Variasjonen i fangstmetoder medfører også en meget ‘bred’ driftsprofil med store forskjeller i kraftuttak på propell og utstyr. For å optimalisere fartøyet for disse operasjonene er det valgt et noe utradisjonelt fremdriftsanlegg med tilhørende batteriløsning.

«Cape Arkona» er utstyrt med  en såkalt «far-sønn-løsning», to Cat hovedmotorer på henholdsvis 1825KW og 1250KW som er koblet mot et Brunvoll gir/propell anlegg. I tillegg er det to akselgeneratorer tilknyttet det samme giret, hvorav en kan kjøres som elektrisk fremdriftsmotor/PTI.

- Dette gjør at kraft kan tilpasses faktisk forbruk, noe som reduserer gangtid og optimaliserer lastprofil på hovedmotorer samtidig som det reduserer drivstofforbruk og gir en meget robust og redundant løsning, skriver verftet.

For å ytterligere redusere forbruk og øke sikkerheten, så er det valgt en peak shaving-batteriløsning fra Elmarin/Corvus. Denne fungerer også som blackout prevention, altså den hindrer strømbrudd på tavle. Batteriene tar også opp regenerert el-kraft fra trålvinsjer og redistribuerer denne på tavle etter behov.

Autoline utrustning er levert av BFG Fiskevegn og inkluderer blant annet linespill, splitte, magasinløsning for 66 000 krok, samt agnemaskin og liner. Vinsjeløsningen for tråling er helelektrisk, og er levert av Rapp Hydema. Teinehaler er levert av Fremantle Hydraulics. Westmek stod for levering og installasjon av fabrikk. Innredningsarbeider og isolering er utført av Lido Marine.

Fryseri samt platefrysere er levert av Teknotherm med innfrysningskapasitet på 50T i døgnet. Ventilasjonsutstyr er levert av Aeron og installert av Båtbygg og Isovent.