Reketråleren er det andre fartøyet Viknaslipen leverer i løpet av to uker. Foto: Viknaslipen

«Optimist» levert fra Viknaslipen

Rekettråleren «Optimist» ble onsdag levert fra verftet i Hansvika til reder Kåre Husebø fra Sola. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det melder Viknaslipen i en pressemelding. 

«Optimist» er 10.98 meter lang, har en bredde på 4,70 meter og er konstruert av Marin Design. Serien heter MD 36 Fish. Totalsum for ferdig rigget fartøy er rundt 10 millioner kroner.

Dette er det første fartøyet levert av Viknaslipen som er bygd som reketråler.

MD 36 er kompakte båter bygd for å kunne driftes av én mann, men har godkjenning for et mannskap på tre. Båten inneholder skipperlugar samt en tomannslugar.

Oppkalt etter rederen

Båten leveres med en Deutz diesel BF 6 M 1015 med Finnøy propell og gir fra Frydenbø AS, en noe større motor enn hva som er standarden i disse båtene. Dette er gjort for å få større slepekraft under tråling. Videre er båten utstyrt med PMH 50 HK sidepropell forut og Sleipner 30 HK sidepropell akter. Nettrommel, ankervinsj og teinehaler er fra Lorentzen, Sole marine aggregat er levert av JB Systems AS i Rørvik.

Med seg på deler av etappen sørover til hjemmehavna har han fått med seg en representant fra Brommeland Elektronikk AS, som har levert elektronikken ombord.

- Første etappe med «Optimist», som er oppkalt etter meg selv, går til Stokksund for å ta ombord fiskeutstyr, forteller rederen.

- Jeg trapper ned driften ved å kjøpe mindre båt, ler rederen fra Sola, som selger 90 prosent av fangsten sin fra egen kai i Hafrsfjord gjennom firmaet Hafrsfjord Skalldyr og Fisk.

To på to uker

Husebø har planer om å ta en tur til Lofoten kommende vinter, mest for opplevelsen sin del.

- Det hadde vært fint å få med seg den opplevelsen, båten er testet og slepekraften er «god og vel så det» med tanke på tråling, men jeg har også muligheten til å fiske med garn slik båten er rigget, sier Kåre Husebø i meldingen. 

Viknaslipen leverte med dette sin andre båt på under to uker, og har ytterligere tre under bygging ved verftet i Hansvika