MS «Polarbjørn»

Offshorekontrakt til GC Rieber Shipping

Det børsnoterte Bergensrederiet GC Rieber Shipping ASA har gjort avtale med sitt eget datterselskap, Technocean, som sikrer beskjeftigelse for to skip. Kroneverdien av oppdragene ligger på 80 millioner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Avtalen gjelder de to bergensregistrerte skipene MS «Polar Prince» og MS «Polarbjørn». De skal sysselsettes med undervannsoppdrag.

Til Kongo
Technocean leier allerede MS «Polar Prince», og denne avtalen blir forlenget i inntil seks måneder. Skipet er på vei til Kongo i Vest-Afrika der Technocean har inngått avtale med oljeselskapet Total om levering av undervannstjenester.

Avtalen for MS «Polarbjørn» er for et tre måneders oppdrag. Skipet videreleies av Technocean til Petromarker i tre måneder med opsjon på ytterligere tre måneder.

MS «Polarbjørn» skal frem til oppstart beskjeftiges i spotmarkedet (løsmarkedet)

– Vi er tilfredse med at vi fornyer kontraktsmassen for den del av flåten som har kort kontraktsdekning. Samtidig er det gledelig at Technocean nå inngår avtale med et av de store oljeselskapene og dermed blir akseptert som internasjonal subsea kontraktør, sier administrerende direktør Sven Rong i GC Rieber Shipping ASA.

Spesialister på undervannsoppdrag
Rederiet har spesialisert seg innen offshore/shipping, og eier helt eller delvis flere spesialskip. Noen av dem er bygget for operasjon i isfarvann. Flåten består av seks avanserte flerfunksjonelle spesialskip innen offshore subsea, isgående forskning/forsyning og seismikk. Rederiet har i tillegg under bestilling fire nye offshoreskip for levering i 2009/2010.

Virksomheten omfatter for øvrig 58 prosent eierskap i Technocean, 40 prosent i det geotekniske selskapet Bluestone Offshore og 60 prosent i seismikkselskapet Hexio. I tillegg har rederiet det maritime driftsansvaret for 10 seismikkskip eid av PGS, CGG Veritas og Fugro, samt prosjektledelse og byggetilsyn for fire avanserte nye seismikkskip for PGS.