Den nye løsningen er utviklet i samarbeid med Macgregor. Illustrasjon: Kongsberg Maritime

Offshore-ekspertise bidrar til raskere installasjon av vindturbiner

Kongsberg Maritime har utviklet en ny løsning som kraftig reduserer tidsbruken for installasjon av offshore vindparker. Løsningen er utviklet i samarbeid med selskapet MacGregor og den første kontrakten er nå på plass.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Kongsberg Maritime har signert en ny kontrakt med den maritime service- og utstyrsleverandøren MacGregor for leveranse av et Pile Gripper Guidance System (PGGS) til OHTs nye installasjonsfartøy «Alfa Lift». Fartøyet er klar til levering i 2021, heter det i en pressemelding.

Frem til nå har installasjonsfartøy for havvind måttet ankre opp midlertidig og finne et riktig værvindu for å kunne installere fundamentene til vindturbiner til havs. Systemet som MacGregor og Kongsberg Maritime har utviklet sammen innebærer at operasjonen kan gjøres raskere og sikrere, også i dårlig vær.

MagGregor leverer en griperamme for pålene til vindturbiner. Rammen er montert på dekk av et installasjonsfartøy og kan kompensere for bevegelser i sjøen. Kongsberg Maritime leverer et PGGS-system som sørger for at griperen treffer monopålen riktig. Dette systemet kommuniserer med de mange andre Kongsberg-systemene om bord, og gjør at hele operasjonen kan gjennomføres mens skipet er i DP-modus (dynamisk posisjonert), uten behov for anker.  

Felles læring for bærekraft

Nyvinningen gjør arbeidet sikrere og mer effektivt. Dermed sparer kontraktøren, som i dette tilfellet er OHT, både tid og penger.

- Å samarbeide med Kongsberg Maritime og OHT har vært givende for begge parter, sier Kristina Arutjunova, direktør for salg og markedsføring i MacGregor.

- Vi har utviklet mange gode løsninger sammen, og legger lista høyt for sikkerhet, bærekraftighet, presisjon og effektivitet under offshoreoppdrag, sier hun.

- Denne ordren bygger på vår erfaring som en ledende teknologileverandør til tunge offshorefartøy, sier Birger Evensen, Sales Director Offshore i Kongsberg Maritime.

- Sammen med MacGregor har vi erstattet tidkrevende, midlertidige fortøyningsprosesser med full dynamisk posisjonering, et integrert guidingsystem og en bevegelseskompensert mekanisme for håndtering av monopåler, sier han. – Det tette samarbeidet slike operasjoner krever, er nyttig for oss alle. Vi forbedrer installasjonsprosessene med hjelp av bedre teknologier, løsninger og ekspertise. Markedet for havvind er sterkt voksende, og slik fortsetter vi å gjøre vindkraft tryggere og mer effektiv. Samtidig lærer vi av havvindkundene, og kan bidra til en renere og mer bærekraftig fremtid, sier Evensen.

Verdens største

OHT «Alfa Lift» blir verdens største spesialbygde installasjonsfartøy for fundamenter til havvindturbiner, med en dekkskran som kan løfte 3000 tonn. Skipets «smart»-dekk er på over 10 000 m2 og kan frakte opptil 14 XL-monopåler på hvert oppdrag. Dekket kan senkes ned til 14,66 m under havoverflaten.