Inntektene i fjerde kvartal endte på 826 millioner kroner for Fjord1. Illustrasjonsfoto: Fjord1

Økte inntektene i fjerde kvartal

Fjord1 økte inntektene i fjerde kvartal med 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. – Et resultat av de nye kontraktene som startet opp 1. januar 2020, og justering av ferjeindeksen i fjerde kvartal, heter det i børsmeldingen fra selskapet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Inntektene i fjerde kvartal endte på 826 millioner kroner, EBITDA kom på totalt 266 millioner i fjerde kvartal, noe som er en økning på hele 67 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig økte EBITDA-marginen fra 23 til 32 prosent. Årsaken til dette er lavere driftskostnader for de elektriske ferjene. 

Inntektene for hele 2020 endte på drøyt 3,1 milliarder kroner. Noe som er 14 prosent mer enn omsetningen ved utgangen av 2019. EBITDA for 2020 økte med 27 prosent, til 1,042 milliarder kroner, og EBITDA-marginen steg fra 30 til 33 prosent. 

I fjerde kvartal var investeringene i selskapet på 103 millioner kroner, og det ble mottatt 31 millioner i NOx-kompensasjon. For 2020 sett under ett var investeringene på 1,4 milliarder kroner. 

- Vi leverte forventet inntektsøkning i 2020, og de nye elektriske fartøyene våre gir lavere driftskostnader og økte EBITDA-marginer. Flåtefornyelsen har gjort oss til et av de mest miljøvennlige ferjeselskapene i verden og elektrisitet utgjør når 40 prosent av drivstofforbruket vårt, sier administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland. 

Administrerende direktør i Fjord1, Dagfinn Neteland, kan se tilbake på et godt fjerde kvartal.

Framtidsutsikter

Fjord1 tror at det også i fremtiden vil være stort behov for trygg, miljøvennlig og pålitelig transport i kystregionene. 

- Vi vurderer kontinuerlig nye anbud og andre muligheter både i og utenfor Norge, heter det i børsmeldingen. 

Selskapets kontraktsportefølje til en verdi av 24 milliarder kroner - opsjoner og indeksregulering ikke medregnet - gjelder ut 2033, og gir en solid plattform for lønnsom vekst. 

Det var ventet at nye ferjeruter vil generere en inntektsøkning på 10 - 15 prosent i 2020, og selskapet avslutte året med en inntektsøkning på 14 prosent. 

-  Det er ventet en mer moderat inntektsøkning i 2021, der korstnadsforbedringer fremdeles er med på å opprettholde driftsmarginene. Netto rentebærende gjeld vil bli redusert som et resultat av positiv kontantstrøm fra driftsaktiviteter, lavere investeringer og salg av infrastrukturaktiva. Det vil igjen føre til økt fortjeneste før skatt og økt nettofortjeneste, skriver selskapet i børsmeldingen.