Gå til innhold
Annonse
Mer skipstrafikk i nordområdene krever bedre beredskap. Foto: Gustav Erik Blaalid
Mer skipstrafikk i nordområdene krever bedre beredskap. Foto: Gustav Erik Blaalid

Bodø: Over 2000 personer settes i sving når maskinrommet i gassfergen «Værøy» eksploderer midt ute på Vestfjorden. Skadde mennesker, røyk, gass, dramatikk og kaos. Alarmen går og redningsetatene rykker ut.

Annonse

Skipsrevyen er med på Øvelse Nord, den årlige drillen der alle nødetater settes inn og trener på krisehåndtering.

- Mengden med skipstrafikk i nordområdene er allerede stor. Og det kommer mer, sier professor ved Universitetet i Nord, Odd Jarl Borch.

Han er initiativtaker til etableringen av Nordlab. Herfra skal redningsoperasjoner, slike som Øvelse Nord koordineres. Og det fungerte.

Borch legger til at Russland planlegger en femdobling av oljeaktiviteten i nord, noe som vil føre til en mye større skipstrafikk i nordområdene i årene som kommer.

Ole Petter Husøy, trafikkleder ved Vardø Sjøtrafikksentral. Video: Gustav Erik Blaalid
Skipper på
Skipper på "Værøy", Roger Johansen. Foto: Gustav Erik Blaalid.

Dramatiske timer

Vi er om bord i «havaristen» som denne gangen er bilferga «Værøy». Ferga er selve livsnerven for øysamfunnene Værøy og Røst med daglige ruter fra Bodø. Vintersesongen kan det være svært hektisk, spesielt under skreifisket i Lofoten da mye av torsken fraktes med trailer til fastlandet. I sommersesongen er det turistene som overtar.

Men i dag skal det skje noe spesielt. «Værøy» - gassfergen som ble bygget i 2012 - får brann i maskinrommet og mister motorkraft.

Kl. 07.15: PAN-PAN-PAN

Signalet som betyr at det kommer viktig melding som skal ha prioritet foran all annen radiokommunikasjon.

Skipper Roger Johansen kaller opp Bodø Radio og melder at de har brann i maskinrommet, fartøyet har mistet motorkraft. De ber om assistanse. Kystverket har beredskapsfartøyet «Strilborg» i nærheten som raskt er på stedet.

Kl. 07.27: Sleper om bord. «Strilborg» kurser mot land med «Værøy» på slep.

KV «Harstad» har etter hvert nærmet seg havaristen, det samme har redningsskøyta. Innsatsen koordineres og det utveksles løpende informasjon fra skipperen på «Værøy» om situasjonen om bord.

Kl 08.40: Brannen kommer ut av kontroll. En kraftig eksplosjon ryster skuta og skaper panikk og kaos.

I salong og trappeoppganger ligger det hardt skadde.

Kl. 08.42: MayDay – sendes, og alarmen går hos alle beredskapsetatene. Brannvesenet er for lengst alarmert. Nå blir sykehus og alle nødetater alarmert. Fra «Værøy» meldes det om 14 hardt skadde.

Stig Fredriksen, Beredskapsrådgiver i Redningsselskapet. Video: Gustav Erik Blaalid

Kl. 09.37: Et brannlag fra KV «Harstad» entrer «Værøy» og tar seg til maskinrommet.

Kl. 09.43: Sea King-helikopter fra 330 Skvadron kommer med utstyr og evakueringsarbeidet starter.

I første omgang sendes 21 passasjerer med mobbåt, 8 med helikopter.

Kl. 11.30: Alle passasjerer er evakuert.

Kl 12.10: Brannen er slukket

Kl. 12.45: Slepet gjenopptas

Vellykket

I nødmottaket på land er det alt annet enn rolig når de første passasjerene kommer inn. Skadde blir sendt direkte til sykehus. Andre blir sjekket. Alle blir registrert slik at hjelpemannskapene skal ha kontroll med hvor mange det dreier seg om, og hvem de er. Helsepersonell, utrykningskjøretøyer, politi, redningstjenesten – alle involverte gjør en helhjertet og god innsats. Oppsummeringen etter at øvelsen er over konstaterer at alt fungert som det skulle. Ingen negative overraskelser.

Annonse