Gå til innhold
Annonse
Illustrasjon av det nye fergekonseptet.
Illustrasjon av det nye fergekonseptet.
Annonse

Wärtsilä lanserer nå et nyskapende og kostnadseffektivt konsept for lav- og nullutslippsferger. Konseptet er utviklet i henhold til norske myndigheters nye retningslinjer for fergetransporten, med fokus på eliminering av utslipp. Tilsvarende krav diskuteres også i en rekke andre land.

Konseptet for de ladbare fergene er utviklet gjennom et samarbeid mellom Wärtsiläs skipsdesignkontor og selskapets elektro- og automasjonsvirksomhet. Det nye konseptet gir kunden et optimalisert design og ett felles kontaktpunkt, noe som strømlinjeformer engineeringsprosessen og integrasjonsarbeidet gjennom hele prosjektfasen ved byggingen av en ny ferge.

Det nye konseptet har fokus på høy energieffektivitet og lav mostand, både over og under vannlinjen. Fergene er designet for å kjøre på batterier alene, eller på en hybridløsning med batteri og motor der drivstoffalternativene er flytende naturgass (LNG) og biodrivstoff. I helelektrisk drift er drivstofforbruket redusert med 100 prosent sammenlignet med konvensjonelle installasjoner, og lokale utslipp er fullstendig eliminert. Med en hybridløsning blir utslippene redusert med opptil 50 prosent.

Konseptet inkluderer en komplett elektro- og automasjonsløsning basert på Wärtsiläs batteri- og hybridteknologi. Integrert er også selskapets dreibare propellanlegg og et komplett Wärtsilä brosystem. Fergene som inngår i denne serien vil kunne ta fra 60 til 120 biler på ett enkelt dekk – noe som gir rask og effektiv lasting og lossing.

Den nye konseptet omfatter også Wärtsiläs nye trådløse system for induktiv ladning. For en ferge som går i typisk skyttelsamband med minst 20.000 avganger årlig, innebærer dette en betydelig fordel gjennom lavere energiforbruk og spart tid. Systemet lader batteriene på fergen uten tilkobling av kabler av noe slag, noe som igjen reduserer slitasje og tillater at lading kan starte umiddelbart i det fergen ankommer kai.

 

 

Annonse