Markedssjef Morten Jervell Pettersen og adm.dir. Halldor Rongve ønsker sin nye eier velkommen, og mener Palfinger Dreggen vil bli ytterligere styrket av det nye eierskapet.

Nytt eierskap skal skape synergier

Tidligere Bergen Group Dreggen ble i november 2012 oppkjøpt av østerrikske Palfinger AG. Selskapet endret samtidig navn til Palfinger Dreggen. – Skiftet av eierskap har vært riktig for Dreggen, uttaler Halldor Rongve, administrerende direktør i Palfinger Dreggen, til Skipsrevyen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det bergensbaserte selskapet markerte sine 25 år i markedet for marine- og offshorekraner i fjor. Selskapet ble etablert i 1987, men det var først i 1993 da selskapet fikk en stor ordre på EX kraner til Statoils anlegg på Kollsnes at Dreggen leverte egenproduserte kraner. Selskapet ble kjøpt opp av Bergen Group i 2007, og har i løpet av de siste årene firedoblet omsetningen. På tampen av fjoråret ble selskapet en del av det verdensomspennende industrikonsernet Palfinger, og det er knyttet store forventninger til oppkjøpet. Palfinger produserer kraner og løsninger for hydraulisk løfting, lasting og håndteringssystemer. Palfinger selv kaller oppkjøpet for en milepæl i selskapets marine satsning.

Fokus på kjernevirksomheten

– Vi har fått en sterk eier i ryggen, og blitt del av en større familie. Det betyr at vi kan dra nytte av de forskjellige synergier som finnes mellom selskapene. Begge parter går inn i denne konstellasjonen med stor faglig kompetanse og lang erfaring, sier Rongve.

– Med Palfinger som eier er vi del av et konsern som samlet har fokus på vår kjernevirksomhet; utvikling og produksjon av løfteinnretninger til industri. Palfinger har finansiell styrke, og både vilje og evne til å satse. Som en del av Palfinger Marine, som også omfatter selskaper orientert mot vindkraft og redningsutstyr, vil vi få tilgang til et betydelig nettverk, legger han til.

Selskapene tilbyr produkter som vil komplementere hverandre, og markedssjef i Palfinger Dreggen, Morten Jervell Pettersen, ser for seg at dette vil gi flere fordeler for selskapets kunder. – Med en utvidet produktportefølje vil Palfinger Dreggen nå kunne tilby komplette produktpakker innenfor skipsbygging, olje og gass og i tillegg dra veksler på et betydelig utvidet servicenetteverk. Dette betyr at vi kan tilby vesentlig større og bedre tilpassete pakkeløsninger til våre kunder, kommenterer han.

– Selskaper som representerer lik teknologi kan dra stor nytte av, og utveksle erfaringer med hverandre. Her ser vi et stort potensiale, skyter Rongve inn.

Foruten en større produktpakke, ser han for seg at det nye eierskapet vil kunne gi mange positive ringvirkninger. – Vi vil dra nytte av kompetanse på tvers av selskapene på salg, markedsføring, tekniske løsninger, innkjøp, service og ettersalg. En verdensomspennende aktør gjør også at man har service lett tilgjengelig. Kort sagt, det nye eierskapet gir oss store synergieffekter, forklarer Rongve.

Fordeler for begge parter

Men det er ikke bare Palfinger Dreggen som ventes å nyte godt av det nye eierskapet. Med oppkjøpet har Palfinger kraftig utvidet sin produktportefølje i offshore sektoren, med kraner til jack-up rigger, FPSO og drilling fartøy. Med skreddersydde løsninger til sine kunder innenfor skipsbygging og olje- og gassektoren, har selskapet hatt en sterk posisjon i det norske markedet, samtidig som man har hatt en betydelig internasjonal satsning.

– Vår erfaring fra olje- og gassbransjen er et viktig supplement til den marine divisjonen i vårt nye morselskap. Dette er et forretningsområde Palfinger ikke har stor erfaring med og her vil Palfinger Dreggen bidra positivt, kommenterer Pettersen.

Økt rekrutteringsbehov

Palfinger Dreggen har i dag ca. 75 ansatte fra 15 ulike nasjonaliteter, og all engineering og produktutvikling foregår på kontoret i Sandviken i Bergen. Flagg på kontorplassene vitner om mange nasjonaliteter. – Vi er et internasjonalt miljø, med ansatte og ingeniører fra hele verden. Dette gjør Palfinger Dreggen til et pulserende og spennende miljø å jobbe i, forteller Pettersen. – Vi har også en del kvinnelige ingeniører, av ulik nasjonalitet, men ønsker oss selvsagt flere.

I et selskap med mange nasjonaliteter, er ledelsen opptatt av å integrere sine medarbeidere. – Med så mange kulturer representert har vi det fryktelig moro. Nylig tok vi en av våre brasilianske ingeniører med på aketur, og aldri før har jeg sett en voksen mann kose seg sånn i akebakken, humrer Pettersen.

– I et marked med kamp om de beste hodene, er det viktig for oss å være en attraktiv arbeidsplass. Vi fokuserer på å skape et godt miljø, både faglig og sosialt, og vi skal være en spennende og hyggelig arbeidsplass, poengterer Rongve.

Med storkontrakten fra Jurong Shipyard i ordreboken er selskapet allerede i gang med å legge til rette for flere ansatte. Kontoret i Bergen utvides, og når Skipsrevyen var på besøk var man i full gang med å ferdigstille de nye lokalene.

– Nye flotte kontorplasser vil snart være klare til å ta imot flere skarpe hoder, og vi vil ha behov for økt arbeidskraft også som følge av kontakten med Jurong Shipyard, forteller Pettersen.

Internasjonal satsning

Den internasjonale satsningen i Palfinger Dreggen har pågått siden starten, og oppkjøpet vil gi selskapet et enda større globalt marked. Palfinger Dreggen har stor internasjonal spredning, både i forhold til markedsandel og leveringshistorikk.

Mens engineering fortsatt vil forgå i Bergen, vil montering og ferdigstilling i hovedsak foregå i Polen, Korea og etter hvert også i Brasil. Man ser for seg at produksjonen vil sentraliseres, mens produktporteføljen vil økes.

Selskapet har de siste årene arbeidet målrettet med å styrke sin internasjonale tilstedeværelse gjennom etablering av egne salgs- og servicekontorer i Brasil og Singapore. Kravet om lokalt innhold i det brasilianske markedet har Palfinger Dreggen løst ved å inngå samarbeid med den brasilianske kranprodusenten Koch Metalúrgica om utvikling og produksjon av offshorekraner til den voksende olje- og gassindustrien i landet. I 2011 ble kontoret i Singapore opprettet.

– Begge disse markedene er svært viktige for Palfinger Dreggen, og i så måte er kontrakten med Jurong Shipyard hvor vi vil benytte oss av Koch, et perfekt bilde på vår internasjonale satsning, uttaler Halldor Rongve.

– Det har vært viktig for oss å være forutseende og søke oss mot andre markeder, poengterer Pettersen.

I dag representerer offshore omtrent 80 prosent av selskapets omsetningen, og til tross fra hard konkurranse fra Kina, ser man for seg at andelen skal økes. Med en forventet vekst i offshoresektoren, høye energi- og oljepriser og videre investeringer i leting og produksjon, satser Palfinger Dreggen på å utvide den marine divisjonen og å ekspandere ytterligere i offshore markedet.

Med rekordstor kontrakt i lommen, ny tung eier og en ytterligere forventet økning i markedet, ser både Rongve og Pettersen på fremtiden med positivt blikk.

– Vi har vært på ballen tidlig og det har vi vunnet på. Med en eier som er villig til å fortsette satsningen på oss vil det nye eierskapet utelukkende bety at Palfinger Dreggen skal vokse og at vår posisjon i markedet skal styrkes, avslutter Halldor Rongve.