ASS 1002 ST

Nytt brønnbåtrederi kontraherer spesialfartøy til 120 millioner

Aas Mek. Verksted AS skal utruste Remøyværing AS sin nye brønnbåt. Skroget bygges i Riga og fartøyet, som skal leveres i 2009, vil koste 115-120 millioner kroner.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Rederiet satser mest på transport av smolt og fartøyet får en lastekapasitet på 1.000 m3, cirka halve størrelsen av de største brønnbåtene i verden.
Brønnbåten er av verftets eget design, type AAS 1002 ST. Nybygget skal leveres i oktober 2009. Fartøyet er arrangert for transport av levende fisk i lukket og åpent system, og spesielt arrangert for føring av smolt.

Dette er første nybygget til Remøyværing A/S som er en relativt ny aktør innen brønnbåtnæringen, men som på kort tid har kommet inn i markedet med to eksisterende brønnbåter. Denne kontrakten blir rederiets tredje fartøy.

Aksjonærer i Remøyværing er Havila AS, Hans Remøy, Dag Remøy og Nils-Terje Kvalsvik. Fra rederiets side opplyses at skipet allerede er bortleid på en 5 års TC gjeldende fra 2010. Rederiet forventer et godt brønnbåtmarked fremover og kontrahering av nybygget er en bekreftelse i så måte.

Nybygget vil få følgende hoveddimensjoner; lengde o.a. 57,07 m, bredde 12,00 m og dybde i riss 5,10 m. Lastekapasiteten vil bli på 1000 m3 fordelt på to lasterom med skyveskott og trykk laste- og lossesystem. Fartøyet får innredning for 10 personer.

Denne kontrakten bidrar til at Aas Mek. Verksted nå har fulle ordrebøker for leveringer fram til april 2010.