Nybygg til Stava Sjø as

Stava Sjø og Fitjar Mekaniske Verksted har inngått avtale om design og bygging av en service- og arbeidsbåt. Heimli Ship Design v/ Asbjørn Vik skal utvikle designet, og dette er byggenr. FMV204. Overlevering er avtalt til april 2013.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet blir den mest avanserte service- og arbeidsbåten FMV har inngått kontrakt på så langt. Det skal tilpasses mange ulike arbeidsoperasjoner og ha stor løfte- og winche kapasitet. Den store bredden vil gi høy lastekapasitet og stort dekksareal. Det vil også være tilleggsfunksjoner som bla slepekrok.

I 2006 ble Stava Båt og dykkerservice (SBD) etablert av Trond Stava og Herborg Lothe Stava. I dag er det 4 selskaper samlet i Stava Gruppen. SBD heter i dag Stava Sjø as og selskapet eier og driver spesialtilpassede servicefartøy. Basen er i Førde, Sveio, hvor de bla har bygd en flott kai. Flåten er ny og består i dag av 2 båter levert i 2011, ”Smaragd” og ”Lindøy”.

For FMV er det gledelig at Stava Sjø har valgt å fortsette samarbeidet med oss. Vi leverte ”Smaragd” sommeren 2011 så dette blir det andre nybygget til rederiet. Vi hadde et meget godt samarbeid under byggingen av den første båten, og har også utført servicearbeid på andre fartøy til Stava Sjø i mellomtiden. Nå ser vi fram til å gå i gang med et nybygg igjen. FMVs prosjektleder blir Åsmund Sørfonn.

Asbjørn Vik er allerede godt i gang med designutviklinga. Fartsegenskapene er under finpussing og farten og lastekapasiteten blir endelig fastslått innen 2-3 uker.

FMV204 Service- og arbeidsbåt til Stava Sjø

- Hoveddimensjoner: 14.9 x 12.0 x 3.9 m
- Kapasiteter: FO 15m3, FW 6m3, BW 44m3
- Fart: ca 10 knop
- Dekksareal: ca 100 m2
- Hovedmotorer: 2 x ca 600 hk
- Sidethrustere: 2 x 90 hk
- Dekkskraner: 3 stk (65tm, 50tm, 32tm)
- Winch:1x60 tonn, 2 x kranwincher a 3,5t, 2 nokker
- Slepekrok: 1 stk, ca 20t SWL
- Hekkrull og styrepinner
- Utstyr for kartlegging av havbunn
- Design: Heimli Ship Design og FMV