«Bodil Knutsen» er ett av fartøyene i Knutsens flåte av skytteltankskip. (Foto: Knutsen NYK Offshore Tankers AS)

Nybygde skytteltankskip for Roncador-feltet i Brasil

Equinor har nå inngått kontrakter for leie av to nybygde skytteltankskip med rederiet Knutsen NYK Offshore Tankers AS (Knutsen). Tankskipene skal bygges ved Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Med oppkjøp av andelen i Roncador-feltet, det tredje største produserende feltet i Brasil, økes Equinors egenproduksjon i Brasil til om lag 100.000 foe per dag, en økning på om lag 60.000 foe per dag.  De nybygde skytteltankskipene sikrer en pålitelig og robust løsning for transport av egenproduksjonen fra feltet. Råoljen vil bli overført til konvensjonelle tankskip og solgt til kunder over hele verden, skriver Equinor.

Foto fra kontraktsigneringen, Trygve Seglem (t.v.), Knutsen OAS, og Alex Murray, Equinor ASA. (Foto: Arne Reidar Mortensen)

– Vi har nå sikret den langsiktige løsningen for å hente ut Roncador-oljen, sier Kjetil Johnsen, leder for Shipping i Equinor.

– Med disse moderne og drivstoffeffektive fartøyene transporterer vi råolje på sikker, bærekraftig og kostnadseffektiv måte. Vi er glade for å inngå denne kontrakten med Knutsen, som har omfattende erfaring fra tankskipsvirksomhet i Brasil.

Fartøyene er konstruert for operasjoner i brasiliansk farvann og optimalisert for det tiltenkte handelsmønsteret. Fartøyene blir tatt i bruk i 2020, og oppfyller alle krav til lasting på brasiliansk sokkel.  I tillegg til den nye shipping-kapasiteten for Roncador-produksjon, har Equinor syv konvensjonelle tankskip på langtidskontrakter i virksomhet på Peregrino -feltet.

– Kjøpet av andelen i Roncador-feltet er et viktig ledd i oppbyggingen av Brasil som et kjerneområde for Equinor, siers Veronica Rezende Coelho, leder for partneropererte lisenser og områdeutvikling i forretningsområdet Utvikling og produksjon Brasil.

– Med disse nye skytteltankskipene sikrer vi verdiskapning langs hele verdikjeden fra produksjon til marked, sier hun.