«Anny Kræmer» flaggpyntet under overlevering til rederiet Hagb. Kræmer Fryseri og Kjøleanlegg A/S i Tromsø. Faksimile: Skipsrevyen nr. 2/1971

Ny moderne hekktråler fra Storviks Mek. Verksted

Skipsrevyen feirer 50 år i år. Hver uke presenterer vi en ny smakebit fra det første året – 1971. Har du tips, eller en god historie knyttet til Skipsrevyen, så del gjerne med oss.Skipsrevyen nr. 2/1971: Det kjente Kristiansunds-verftets byggnr. 46, M/T «Anny Kræmer» er overlevert til rederiet Hagb. Kræmer Fryseri og Kjøleanlegg A/S, Tromsø.

Publisert Sist oppdatert

Hekktråleren «Anny Kræmer» gikk umiddelbart etter overlevering fra A/S Storviks Mek. Verksted den 2. oktober til Tromsø for å ta inn proviant og utstyr, og er nå på fiskefeltet. Tråleren er søsterskip av «Håkøy» som tidligere i år ble levert fra Storviks Mek. til Tromsø Fryseri og kjøleanlegg.

Skipet er bygget som ren hekktråler til Det Norske Veritas klasse + 1A1 “Hekktråler IS C” og etter Skipskontrollens regler for fiske på fjerne farvann.

Hoveddimensjonene er:
Lengde o.a. 46,45 m
Lengde p.p. 40,00 m
Bredde p.s. 9,00 m
Dybde i riss til h. dekk 4,35 m
Dybde i riss til tråldekk 6,50 m
Bruttotonnasjen er 296,58 og nettotonnasjen 89,23 tonn.

Tråleren har to gjennomgående dekk, åpen bakk, foroverhellende “Soft Nose” forstevn spesielt konstruert under vannlinjen og plattgatt, hekk med trålslipp i senter, maskinrom akterut og dekkshus og styrehus forut.

Skipet er helsveiset og bygget med tverrskipsspant over hele lengden i forskipet. Lasterom for fisk er midtskips under hoveddekket. Rommet er isolert for - 25 grader C og er på 280 kubikkmeter netto. Aktenfor innredningen på hoveddekk er innrettet arbeidsrom for behandling av fisk. I hoveddekket og tråldekket er det aluminiumsluker av verkstedets eget fabrikat.

«Anny Kræmer» ble solgt flere ganger, og dette er bilde fra tiden etter at fartøyet ble omdøpt til «Vannafisk I» i 1998. Foto: Arne Sognnes

For arbeid med trål og trålutstyr er det montert 1 stk. bipodmast av verkstedets eget fabrikat samt en bompost i akterkant av dekkshuset. 1 stk. Hovkran 1,5 tonn er plassert på båtdekk styrbord side i akterkant.

Dekksmaskinmeriet er fra Hydraulikk Brattvaag og består av hydraulisk drevet trålvinsjer med hovedtrommel for 1000 favner 3 toms wire, to hjelpetromler og to nokker, anbrakt aktenfor dekkshuset. En ankervinsj samt sveipevinsj er plassert under bakken, og to 3 tonns capstans er plassert på akterdekk.

For transport av fisk på arbeidsdekket er det montert 5 hydraulisk drevne transportbånd og et elektrisk i rommet. Det er også installert sløyemaskin type Baader 165 samt fisekvaskemaskin.

Maskineri

Hovedmotoren er en Wichmann type 7 AX. For produksjon av elektrisk kraft er det installert 2. stk. BOS/Mercedes-Benz hjelpeaggregater, 6-sylindrede dieselmotorer hver på 139 HK v/1500 o/min. Motorene er tilkoblet hver sin 104 kVA generator og èn hydraulisk pumpe som kan drive samtlige vinsjer i nødsistuasjoner eller forhaling av skipet.

Fakta og historie

1971: Levert som «Anny Kræmer» til Hagb. Kræmer A/S, Tromsø
1978: Solgt til S/E Rederiet Skjongnes( Martin Skjong, Valderøy) Ålesund, nytt navn «Skjongnes»
1994: Ombygd. Brutto: 548 tonn. NET: 164 tonn. Lengde: 46,53m
1996: Solgt til Frendship A/S, Spjelkavik, Ålesund
1998: Solgt til Vanna Havfiskeselskap A/S, Hansnes, Tromsø, nytt navn «Vannafisk I»
2003: Solgt til Kvaløyfjord III A/S, Tromsø
2005: Solgt til Langsund II A/S, Andenes, Tromsø
2014: Slettet den 3/2-2014 som kondemnert
(Kilde: sjohistorie.no)

Innredningen

for offiserer og mannskap er 1-og 2-manns-lugarer plassert på tanktopp, hoveddekk, tråldekk og i dekkshus. Til tak og skott er det overalt benyttet Fibotex plastlaminerte plater. Møbler og innredning for øvrig er av hårdved og plastlaminerte sponplater. Det er installert hydroforanlegg for levering av varmt og kaldt vann til alle offiserslugatrer og bade -og vaskerom.

«Anny Kræmer» er utstyrt med de mest moderne elektroniske instrumenter som radiotelefoni, vaktmottaker, automatisk peiler, 2 stk. radar, elektrisk logg, to ekkolodd som kan kombineres med trålsonde og fiskelupe, gyrokompass, selvstyring, VHF, Decca Navigator, kommandoanlegg, radiomottaker og livbåtsender.

Skipper om bord er Annar Nilsen, og tråleren har 16 manns besetning.