Illustrasjon: Ulstein Design & Solutions

Ny kontrakt til Ulstein

Ulstein melder på sine hjemmesider at de har inngått byggekontrakt på  sitt tredje SOV-fartøy med tyske Bernhard Schulte. 

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Fartøyet skal støtte opp under vedlikeholdsarbeidet som GE Renewable Energy har på den tyske vindfarmen Merkur Offshore. Prosjektet er utviklet i samarbeid med Windea Offshore, Bernhard Schultes  partner på offshorevindprosjekter og skipet skal være leveringsklart i 2020.

Forgjengerne “Windea La Cour” og “Windea Leibniz” ble levert i henholdsvis 2016 og 2017. Sistnevnte var sågar nominert til Skipsrevyens pris Ship of the Year 2017. 

Les også: Skipsrevyens omtaler av “Windea La Cour” og “Windea Leibniz”

Det 93,4 meter lange og 18 meter brede skipet er av designtype Ulstein SX195 er utviklet av Ulstein Design & Soltuions. Designet har blitt modifisert for å innfri krav fra  GE Renewable Energy og rederens valg av utstyr. Det er blant annet en stor walk-to-work bevegelseskompensert gangvei og tårnheis for overføring av personell og last til vindturbinene, samt en 3D-kompensert kran med kapasitet opptil to tonn.