Arkivbilde

Ny avtale med staten sikrer fortsatt daglige avganger med Hurtigruten

Staten ved Samferdselsdepartementet og Hurtigruten ASA har inngått en ny avtale for drift av Kystruten Bergen-Kirkenes for perioden 2012 - 2019.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Hovedpunktene i avtalen er som følger:
· Avtalen sikrer daglige avganger fra samtlige eksisterende 34 havner hele året
· Oppstart er 1. januar 2012, og avtalen gjelder for en periode på åtte år fra oppstart. Staten har rett til å forlenge avtalen med ett år etter endt avtaleperiode
· Avtalen har en totalramme på 5.120 millioner kroner (i 2011-kroneverdi), som gir en snittkompensasjon for statens kjøp av tjenester på 640 millioner kroner pr år. Til sammenligning utgjorde statens kompensasjon 377 millioner kroner i 2010
· Utbetalingene har en profil med størst utbetaling i år 2012 med 700 millioner kroner og med en gradvis nedtrapping til 580 millioner kroner i 2019 (alle tall i 2011-kroneverdi). Kompensasjonsbeløpet vil i sin helhet bli prisjustert hvert år.
Selskapet er godt fornøyd med at det har vært mulig å få en godtgjørelse som reflekterer kostnaden og risikoen ved den tjenesten som leveres. Den nye avtalen med staten gir den trygghet og langsiktighet som trengs for å kunne levere det kvalitetsprodukt kysten fortjener og Hurtigruten trenger. 25.000 havneanløp i året sier noe om dimensjonen på det Hurtigruten leverer.
Partene har etter inngitt anbud i november 2010 forhandlet innenfor rammene av de opprinnelige tilbudsvilkårene. Et sentralt punkt i forhandlingene har vært reguleringen ved bortfall av produksjon. Det er enighet om at:
· Ruteavvik på grunn av været ikke gir trekk i godtgjørelsen
· Ruteavvik på grunn av tekniske forhold gir trekk i godtgjørelse, men ikke konvensjonalbøter
· Selskapet gis anledning til å ta ut skip til sammen 22 dager til festivaler og lignende uten trekk i godtgjørelse
Disse presiseringene i forhold til de opprinnelige formuleringene i anbudsgrunnlaget reduserte risikoen for Hurtigruten slik at det var mulig å bli enige om en lavere godtgjørelse enn det anbudet som Hurtigruten opprinnelig leverte.