Ill.: Møre Maritime

“Norsk” slaktefartøy til Tasmania

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Møre Maritime AS i Kristiansund har inngått designkontrakt om utvikling av et havbruk slaktefartøy på 36 x 12 meter til De Bruyn Transport i Tasmania.

Dette er verdens første spesialtilpassede nybygg for avliving og bløgging av laks på merdkant, og er således et pionerprosjekt.

Fartøyet har automatiserte linjer for avliving, bløgging og utblødning av laks før den føres direkte til forhåndskjølte RSW-tanker. Fartøyet kan transportere over 200 tonn med fisk, nedkjølt og forberedt for videre prosessering i land. All fiskehåndtering skjer kontrollert innendørs under dekk. Fartøykonseptet og denne form for transport av laks gir mindre risiko for smitte-, lus- og sykdomsspredning, bedre fiskevelferd og mindre dødelighet.

«We think that onsite harvesting will be important for the future aqua culture logistics», sier adm.dir. John de Bruyn.

Daglig leder Svein Knudtzon Waagbø i Møre Maritime AS er stolt av å ha vunnet denne viktige kontrakten. «Denne fartøytypen, som vi har jobbet med i lang tid, tror vi vil bli et viktig supplement til store, komplekse og kostbare brønnbåter» sier han.

Møre Maritime skal levere komplett design og tegningspakke, inkludert alle arrangement, system- og klassetegninger, samt komplett 3D modellering og produksjonsunderlag for bygging av fartøyet. Fartøyet planlegges bygget i Tasmania.