Kleven Verft har full beskjeftigelse ut 2012. Foto: Kleven Maritime

Norsk skipsindustri i medvind?

Med hensyn til nykontraheringer ved norske verft ble 2009 et bunnår med inngåtte kontrakter for bare 2,1 mrd. kroner. Etter den tid har vi sett en markant økning, der det i 2010 ble kontrahert for 18,9 mrd. kroner. I forkant av Verftskonferansen tok Skipsrevyen en prat med bransjesjef – maritim i Norsk Industri, Egil Holland, for en statusoppdatering på norsk skipsbygging.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

– Ordrereserven går nå sakte, men sikkert nedover, forklarer Egil Holland. Statistikken viser at ordreinngåelsene ikke lenger holder følger med leveransene, og dermed tæres det nå på ordrereservene. Men det er på ingen måte krisestemning i skipsindustrien av den grunn. Holland forteller at norske verft har en ordreserve på til sammen 27,5 mrd. kroner fordelt på 75 fartøyer som skal leveres til og med 2013. De fleste verftene har dermed en relativt trygg ordresituasjon.
Mer problematisk er norsk skipsindustris vedvarende avhengighet av offshoretonnasje. Halvparten av leverte nybygg fra norske verft i inneværende år vil være rettet mot offshore. Dette i seg selv er til å leve med, men ser vi på verdifordelingen utgjør offshoretonnasjen hele 80 prosent.
Ikke bare er norske verft avhengige av offshoresektoren, verftene er også avhengige av at norske rederier fortsetter å kontrahere i Norge. Holland ser med uro på denne utviklingen. Han uttrykker imidlertid glede over at vi ser en positiv utvikling innenfor fiskeri. Flere store fiskefartøyer har vært kontrahert og levert fra norske verft den siste tiden, og dette må sies å være meget positivt. De fleste fraktefartøyene blir imidlertid bygget utenlands, og det samme gjelder for fergene.

I forkant av konferansen forklarte bransjesjef Egil Holland til Skipsrevyen at det faglige programmet absolutt er en viktig bestanddel i Verftskonferansen, men at det kanskje aller viktigste aspektet er å skape en felles arena for bransjen. Det sosiale aspektet er trolig svært medvirkende til at Verftskonferansen har opparbeidet seg en posisjon som en av de viktigste årlige møteplassene for skipsindustrien.