VARD 3 06 : Lengde: 156,7m | Bredde: 27 m | Dekksareal 2 100 m2 | Innredning til et mannskap på 140 |

Normand Vision klar for oppdrag

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er tre år eller eldre.

Det avanserte undervannskonstruksjonsskipet Normand Vision er klar for sitt første oppdrag, etter en ærverdig dåpsseremoni med gudmor næringsminister Monica Mæland. Skipet er et resultat av et unikt norsk maritimt samarbeid mellom VARD, Solstad Offshore og Ocean Installer.

Normand Vision er blant de største og mest avanserte undervannskonstruksjonsfartøyene i sitt segment. Når båten går offshore sommeren 2014 venter omfattende oppdrag på norsk sokkel, blant annet for Statoil og A/S Norske Shell.

Dåpen av skipet fant sted på Vard Søviknes utenfor Ålesund den 2. juli. Gjestelisten bestod av nærmere 150 deltakere fra olje-, gass- og skipsindustrien.

Skipets gudmor var næringsminister Monica Mæland (H), som etter dåpsseremonien fikk en grundig omvisning om bord av skipets kaptein og ledelsen i de tre selskapene. Monica Mæland sier: 

«Normand Vision er et godt eksempel på Norges verdensledende posisjon innen maritim offshorevirksomhet og bredden i den norske maritime klyngen.»

Global kapasitet

Normand Vision er et moderne fartøy med global kapasitet og klargjort for SURF (Subsea, Umbilicals, Risers, Flowlines)- operasjoner. Skipet er særlig godt egnet for de undervannskonstruksjonsoppgavene man står foran i Nordsjøen i tiden fremover.

Normand Vision har en total lengde på 156,7 meter og er 27 meter bredt, med et dekksareal på 2 100 kvadratmeter. Båten er utstyrt med en 150t VLS og en 3 000t karusell under dekk, WROV-systemer i hangarer som sjøsettes gjennom hver sin moonpool, og to kraner med bølgekompensering (400t og 100t) som begge kan arbeide på ned til 3 000 meters dyp.

Unikt samarbeid

Hele prosessen fra tegnebrett til sjøsetting har blitt kjennetegnet av nært et samarbeid mellom VARD, Solstad Offshore og Ocean Installer. Sentrale utstyrsleverandører som National Oilwell Varco og Huisman har også spilt en viktig rolle i utviklingen av utstyrsløsningene for skipet.

Gudmor Monica Mæland og kaptein Tørres Kristoffersen.(Foto:PederOtto Dybvik)

Dette samarbeidet har gjort det mulig for et relativt lite subseaselskap som Ocean Installer å være med å bestille en båt som er spesialtilpasset sine behov, uten den store oppfølgingsorganisasjonen som vanligvis er nødvendig.

Normand Vision eies av Solstad Offshore og skal leies ut på en 8-års kontrakt til Ocean Installer, som har opsjon til å forlenge kontrakten med ytterligere to år.

Normand Visions første oppdrag skal foregå på Draugen-feltet, hvor skipet skal installere undervannsstrukturer, fleksible rørledninger og kontrollkabler for A/S Norske Shell.